از ۴۸۴ واحد مرغداری ایلام ۱۱۵ واحد فعال است / مرغ ایلام زیر قیمت سایر استان‌ها

سرویس ایلام - رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام در خصوص نابسامانی های صنعت مرغ در ایلام توضیح داد و گفت: از ۴۸۴ واحد مرغداری ایلام ۱۱۵ واحد فعال است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، آذرنوش عموزاده در نشست مجازی با خبرنگاران عنوان کرد: بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها و ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تولید مرغ باتوجه به اینکه صنعت مرغداری در استان و کشور صنعتی وابسته است با مشکلاتی روبرو شد.

وی افزود: سرانه مصرف مرغ در استان ایلام ۳۰ کیلوگرم بوده و نیاز روزانه این استان ۴٠ تا ۴۳ تن برآورد شده‌است.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به اینکه در بعضی مواقع این مقدار کاهش یا افزایش خواهد داشت، ادامه داد: تابه‌حال هیچ‌گونه کمبودی در حوزه مرغ در استان ایلام وجود نداشته بلکه مازاد تولید مرغ را به استان‌های نیازمند در این حوزه ارسال شده است.

عموزاده خاطر نشان کرد: در راستای حمایت از مرغداران در سال گذشته بیش‌از ۱۴۵ میلیارد تومان به مرغداری‌ها تسهیلات پرداخت شده و با توجه به امهال تسهیلات این حوزه، تاکنون این مقدار تسهیلات بازپرداخت نشده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه جهت سرمایه‌گذاری جدید در این حوزه بیش از ۳٠٠ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، گفت: لازم به ذکر است تا کنون بیش از ۶۵ واحد مرغداری جهت دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل جهت دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند.

عموزاده گفت: در استان ایلام تعداد ۴۸۴ واحد مرغداری وجود دارد در بین این تعداد ۱۱۵ واحد فعال وجود دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی ایلام گفت: مرغ معمولاً تابعی از قیمت نهاده‌ها و همچنین قیمت استان‌های همجوار است که باعث نابسامانی در این بازار شده است.

عموزاده اظهار داشت: قیمت مرغ در استان‌های همجوار از وضعیت باثباتی برخوردار نیست و همین امر موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای صنعت مرغ ایلام شده است.

وی افزود: حتی اگر ما چندین برابر نیاز استان مرغ تولید کنیم ولی قیمت در استان‌های همجوار افزایش پیدا کند قادر به کنترل قیمت در استان نیستیم چرا که مرغدار خودش را محق می‌داند که در این زمینه مرغ را مثل سایر استان‌ها به فروش برساند لذا ما سعی کردیم که قیمت‌ها مثل سایر استان‌ها باشد.

عموزاده با بیان اینکه ۱۵ تا ۳۰ درصد قیمت مرغ در استان زیر قیمت سایر استان‌ها است، یادآور شد: با توجه به ارسال مرغ ایلام به کرمانشاه ما درصدد هستیم قیمت با کرمانشاه هماهنگ باشد در صورتی که قیمت در سایر استان‌ها بالاتر است و ممکن است مرغداران ایلامی با توجه به این وضعیت تمایلی به عرضه مرغ خود به داخل استان نداشته باشند و محصول تولیدی خود را از طریق مختلف و پنهانی به استان‌های همجوار ارسال کنند.

وی تأکید کرد: کمبود چند هفته‌ای مرغ در استان ناشی از کمبود مرغ در استان نبوده بلکه ناشی از بالا بودن قیمت مرغ در استان‌های همجوار بود که مرغداران ما در آنجا مرغ رو عرضه می‌کردند و این موضوع باعث کمبود مرغ در بعضی از روزها در استان شد و همچنین عواملی مثل رسانه‌ای کردن موضوع، متمرکز شدن روی قیمت و خرید بیش از نیاز مردم سبب شد که مرغ در سطح بازار کمتر یافت شود.

وی تصریح کرد: بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار، نیروی انتظامی از خروج وسایل نقلیه حمل هرگونه مرغ زنده یا کشتار روز فاقد مجوز که بصورت غیر قانونی قصد خروج از استان را داشته باشد، جلوگیری می‌کند.

کد خبر 2759362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha