مشکلات حوزه دریاچه زریوار مریوان در حال احصا و رفع است

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه پیگیری و اجرای مصوبات کارگروه مدیریت جامع تالاب زریبار از مهمترین اقدامات یکسال اخیر بوده است، گفت: مشکلات حوزه دریاچه زریوار مریوان در حال احصا و رفع است.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی در پنجمین کارگروه استانی مدیریت جامع تالاب بین المللی زریوار، گفت: پیگیری مصوبات و عملی کردن آن از مهمترین اقدامات کارگروه بوده است.

وی با اشاره به اینکه این کارگروه در سال های گذشته غیرفعال و مسکوت مانده بود، افزود: در یک سال گذشته با برگزاری منظم جلسات این کارگروه در استان و شهرستان، دستاوردهای مهمی در زمینه مصوبات صیانت و حفاظت از تالاب به دست آمده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: گزارش وضعیت اقدامات اولویت دار آبخیزداری حوضه تالاب و پاسخ اداره کل منابع طبیعی در این زمینه، اعلام وضعیت محصولات کشاورزی پر آب بر همچون برنج و پاسخگویی اقدامات جهاد کشاورزی در این زمینه، بررسی طرح جامع گردشگری محدوده ۱۵ هکتاری و لزوم اخذ مصوبه کارگروه استانی جهت اجرا توسط سرمایه گذار و چالش ها و مشکلات ناشی از مدیریت نامناسب شهرداری در اجرای تعهدات در محدوده گردشگری ظرف ۳ سال گذشته از دستور کار این کارگروه بود.

استاندار کردستان نیز از در این جلسه بیان کرد: تالاب بین المللی زریوار و این کارگروه جزو جدی ترین و مهمترین کارگروه های استان و اولویت دار استانداری است که اقدامات این مدت بسیار مناسب و قابل قبول بوده و با سنوات گذشته قابله مقایسه نیست.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه حذف ورود فاضلاب های روستاهای اطراف تالاب و آزادسازی آب از سد گاران و تامین حق آبه تالاب و تشدید انسداد چاه های غیرمجاز بی سابقه بود، ادامه داد: پیشنهادت و مصوبات توسط اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان پیگیری شود تا در زمان مقرر اجرایی شوند.

وی از تعصب و فرهنگ والای طبیعت دوستی مردم استان کردستان به ویژه مردم مریوان قدردانی کرد و یادآور شد: در مهار آتش سوزی های اخیر تلاش مسئولان دولتی و ادارات همراه با مردم  محلی و انجمن های مردمی و همیاران محیط زیست از سراسر استان مورد توجه تمام کشور قرار گرفت و این نشان از فرهنگ غنی و والای حفاظت از سرمایه های طبیعی دارد.

استاندار کردستان گفت: ایجاد حساسیت برای مسئولان، مردم و گردشگران را در حفاظت از انفال الهی، جنگل و اراضی ملی کار مناسبی است اما با اطلاع رسانی باید همراه با آمار صحیح، درست و با دقت انجام شود و هرگونه بزرگنمایی و کوچک نمایی انجام نشود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: نقش محیط زیست در تالاب زریوار محوریت اصلی تمامی برنامه هاست و باید تمامی اقدامات در راستای صیانت و نگهداشت تالاب صورت پذیرد.

محمد جباری افزود: باید نگاه درآمدی بر تالاب کمرنگ شود و این مسئله برای تمامی دستگاه های متولی و ذینفعان، حمایتی و حفاظتی باشد.

وی ادامه داد: ایجاد وحدت رویه در مسئولیت های تالاب، حمایت دولتی از اجرای احکام قضایی صادر شده تا مرحله عملی شدن، تغییر الگوی کشت کشاورزی اطراف تالاب و تثبیت حقوقی و عملی از زریوار جهت حفاظت کامل جهت جلوگیری از هرگونه تعرض و تخریب از مهمترین پیشنهادات بنده برای تالاب است.

گفتنی است در این کارگروه نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و مشاور طرح گردشگری اقدامات و طرح های خود را ارائه کردند.

کد خبر 2759478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha