آینده مبهم صنعت نفت اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش انجمن شرکت های نفتی خارجی فعال در اقلیم کردستان عراق، اعضای آن در سال 2023 حدود 400 میلیون دلار از هزینه های خود را کاهش داده اند و اجرای برنامه های سال 2024 آنها نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش کردپرس، قطع جریان نفت خام اقلیم کردستان در خط لوله عراق-ترکیه علیرغم اظهارات کسانی که به دنبال از سرگیری صادرات هستند، طولانی شده است.

صدور یک حکم دادگاه بین المللی در 27 مارس جریان نفت اقلیم کردستان به ترکیه را متوقف کرد. عراق در پرونده داوری خود علیه ترکیه پیروز شد، با این استدلال که کردستان عراق صلاحیت صادرات نفت خام مستقل از بغداد را ندارد.

با این که عراق در پرونده خود علیه ترکیه پیروز شد اما نتیجه دادرسی از سوی ترکیه که نگران مجازات شدیدتری بود، مورد استقبال قرار گرفت. دادگاه ترکیه را نیز به پرداخت 1.47 میلیارد دلار غرامت محکوم کرد که بسیار کمتر از 20 میلیارد دلار مورد انتظار بود.

در حال حاضر که مذاکرات برای از سرگیری جریان ها در جریان است، ترکیه دست بالا را دارد و بغداد مشتاق است تا درآمدهای حاصل از این حکم را به دست آورد. بیشترین ضربه از قطع جریان نفت کردستان عراق را تولیدکنندگان نفت در منطقه خورده اند.

انتظار می‌رود رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آینده به بغداد سفر کند. اینکه چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، هنوز مشخص نیست.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفته است که از دست دادن درآمد حاصل از صادرات نفت توسط کردها «آسیب قابل توجهی» به بودجه این کشور وارد کرده است.

پیامدهای مسدود شدن خط لوله

شرکتTAQA روز دوشنبه گزارش داد که واحد محلی آن به نام TAQA اطروش، «فعالیت» خود را در عراق، به احترام «نتیجه حکم دیوان داوری بین المللی در مورد اختلاف خط لوله نفت عراق و ترکیه متوقف کرده است».

شرکت شاماران پترولیوم، در گزارش هفته گذشته خود گفته است که درآمد آن در سه ماهه دوم به 6.5 میلیون دلار کاهش یافته است. ShaMaran که یکی از سهامداران اتروش است، گفته است درآمد آن در مدت مشابه در سال گذشته 44.84 میلیون دلاری بوده است.

گرت سودن، مدیرعامل و رئیس این شرکت گفت که تعطیلی این شرکت «تأثیر جدی بر تمام تولیدکنندگان نفت کردستان در سه ماهه دوم سال 2023 داشته است. گفتگوها بین آنکارا، بغداد و اربیل برای یافتن راه حل سیاسی ادامه دارد.»

سودن گفت که این سه دولت «باید برای بازگشایی خط لوله و حل مشکلات پرداخت معوقه، با شرکت‌های نفتی بین‌المللی همسو باشند».

سایر شرکت ها نیز نسبت به آینده حضور خود در اقلیم کردستان اطمینان ندارند.

اچ کی ان انرژی که هفته گذشته گزارش فصلی خود را گزارش کرد، اعلام کرد که «اطمینان کمی» نسبت به  از سرگیری توافق ترکیه و عراق بر سر صادارت نفت اقلیم کردستان دارد.

HKN هشدار داد که مشکلات در اقلیم کردستان عمیق‌تر از مسئله توقف صادارت نفت آن از طریق خط لوله ترکیه است.

مشکلات تامین سرمایه برای قرارداد از نوع مشارکت در تولید

HKN گفته که بودجه عراق سرمایه کافی در اختیار اقلیم کردستان برای انجام تعهدات خود نسبت به شرکتها، طبق قراردادهای مشارکت در تولید  قرار نمی دهد. این شرکت مستقر در آمریکا به گفتگو با مقامات دولت کردستان عراق در این مورد اشاره کرده است.

عراق در اوایل ماه اوت 457 میلیون دلار برای اقلیم کردستان ارسال کرد. HKN به نقل از یک مقام دولتی گفت که اقلیم کردستان برای پرداخت حقوق کارکنان فعلی و حقوق بازنشستگان به 698 میلیون دلار در ماه نیاز دارد.

فعالیت های جنل انرژی در اقلیم کردستان

انجمن صنعت نفت کردستان عراق یا (APIKUR) از اربیل و بغداد خواسته است تا مشروعیت حقوق تولیدکنندگان نفت را به رسمیت بشناسند. این موسسه در درخواست خود گفته است « لازم است برای حفظ آینده صنعت نفت در این مناطق و مشاغل زیادی که از این طریق ایجاد شده، در مذاکرات مسئله بازگشت سرمایه و سود آن نیز در نظر گرفته شود.»

شرکت‌های خارجی فعال در اقلیم کردستان- بر اساس قرارداد از نوع مشارکت در تولید- «تمام ریسک‌های مالی را بر عهده می‌گیرند». اگر آنها موفق شوند، اقلیم کردستان بیشترین سهم از پاداش را به آنها اختصاص می دهد.

انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان خاطرنشان کرده برای اینکه کردستان عراق- طبق خواسته دولت فدرال- به هدف خود یعنی تولید 400,000 بشکه نفت خام در روز برسد، این منطقه « به تولید نفت از میادین تحت کنترل شرکت های بین المللی استخراج نفت متکی خواهد بود.»

شرکت های  DNO، Genel Energy، Gulf Keystone Petroleum، HKN و ShaMaran در فوریه امسال انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان یا APIKUR را تاسیس کردند. انجمن در آن زمان، در نامه‌هایی که به دولت‌های ایالات متحده و بریتانیا ارسال کرد، گفته بود که امکان سرمایه‌گذاری‌های جدید در اقلیم کردستان، با توجه به نامناسب شدن هرچه بیشتر «محیط کار» وجود ندارد.

تولیدکنندگان محلی نیز مدتی است که برای تامین بودجه خود توسط دولت اقلیم کردستان تلاش کرده اند. اقلیم کردستان بابت صورت‌حساب‌های اکتبر 2022 تا مارس امسال، 190.7 میلیون دلار به شرکت HKN بدهکار است. جنل انرژی هم ۱۱۰ میلیون دلار از اربیل طلب دارد و شاماران نیز ۹۶.۷ میلیون دلار طلب معوقه از دولت اقلیم کردستان دارد.

تاثیر تولید نفت در اقلیم کردستان بر پرداخت سهم بودجه اقلیم کردستان توسط دولت مرکزی

HKN در ادامه گفته است که تامین منابع مالی اقلیم کردستان توسط بغداد، به صادرات حداقل 400000 بشکه در روز از سوی  کردستان عراق بستگی دارد.

بر اساس گزارش HKN: «مشخص نیست که آیا [کردستان] عراق می تواند به تولیدکنندگان نفت تضمین های کافی برای دستیابی به سطح تولید حداقل 400000 بشکه در روز بدهد یا خیر. اگر تولید نفت کمتر از این حجم باشد، معلوم نیست چه تاثیری بر پرداخت های دولت مرکزی به اقلیم کردستان خواهد داشت.

همه تولیدکنندگان نفت در اقلیم کردستان هزینه های خود را کاهش داده اند زیرا صادرات نفت غیرممکن شده است. افزایش عدم اطمینان در مورد پرداخت ها تحت قراردادهای مشارکت در تولید، به عنوان یک مانع دیگر برای هزینه کرد شرکتها عمل می کند.  

APIKUR در گزارش خود آورده است که اعضای آن در سال 2023 حدود 400 میلیون دلار هزینه های خود را کاهش داده اند و برنامه های آنها نیز برای سال 2024 در هاله ای از ابهام قرار دارد.

جنل انرژی اخیراً اعلام کرد که از سهام خود در میدان نفتی سرتا چشم پوشی می کند. این شرکت گفته که سرمایه گذاری بیشتر آن در این میدان نفتی با چالش مواجه شده است. در نتیجه، شرکت مجوز است کار خود را در این میدان نفتی رها کند و به قرار داد از نوع مشارکت در تولید پایان دهد. جنل انرژی در سال 2022 از قرارداد خود در میدان نفتی قره داغ صرف نظر کرد.

اقلیم کردستان در حال مناقشه با دولت مرکزی است. این منطقه درباره قانون فدرال نفت و گاز با دولت مرکزی مذاکره کرده است. اربیل استدلال کرده است که این قانون باید مورد حمایت اقلیم کردستان کردستان، کشورهای تولیدکننده نفت و همچنین بغداد برخوردار باشد.

در حال حاضر، با وجود عدم قطعیت در جریان یافن دوباره نفت اقلیم کردستان در خط لوله ترکیه و انبوهی از فاکتورهای معوق پرداخت نشده، آینده کردستان عراق - و تولیدکنندگان نفت در آن - تاریک به نظر می رسد.

منبع: انرژی ویس

کد خبر 2759566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha