اعتراض مدیر کل دیوان محاسبات به عدم برگشت وجوه معادن

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان گفت: در بحث برگشت وجوه معادن، استان کردستان محروم بوده و سال گذشته علیرغم اینکه در سفر رئیس جمهور برای این موضوع مصوبه ای را گرفتیم، اما با واریز یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به خزانه، تنها ۴۴ میلیارد تومان معادل ۳.۵ درصد آن به استان بازگشته است.

به گزارش کرد پرس، مجتبی مقیاسی در جلسه شورای معادن استان کردستان که با حضور رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت در سنندج برگزار شد،  اظهار کرد: در بحث معدن طلا نیز موضوعات بسیاری مطرح بوده و در حال حاضر پرونده آن در دادسرای دیوان محاسبات کشور در حال پیگیری است، چرا که ابهامات بسیاری در فعالیت این معدن وجود دارد و حق و حقوق استان کردستان کاملا نادیده گرفته شده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان افزود: عایدی معدن طلای کردستان برای مردم این استان به جز اشتغال حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر چیز دیگری نیست و حتی با وجود تاکید در برنامه ششم توسعه که معادن را ملزم کرده حساب های بانکی خود را باید در استان محل استقرار افتتاح کنند، این معدن پس از چند سال فعالیت با فشارهایی که به آنها آوردیم، بخش ناچیزی از گردش مالی خود را به کردستان انتقال داده اند.

مقیاسی ادامه داد: سال گذشته این معدن ۵ تن طلا تولید کرده که به قیمت امروز ۱۵ هزار میلیارد تومان ارزش دارد و بحث تولید نقره و جیوه هم وجود داشته، اما در بانک های کردستان این معدن تنها حدود ۲۸۰ میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

وی یادآور شد: بحث دیگری که معدن طلا با آن مواجه است در پروانه بهره برداری جدیدی که برای آن صادر شده میانگین استحصال طلا ۱.۷۳ PPM ذکر شده در حالی که در پروانه بهره برداری اولیه ۱.۲۴ PPM بود، اما چیزی که بهره بردار اظهار کرده ۱.۰۲ PPM است و این واقعا جای بررسی دارد و از همین رو نیز دیوان محاسبات ورود کرده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان بیان کرد: موضوع دیگر در حوزه معادن این است که از ظرفیت قانون استفاده نمی کنیم و علیرغم اینکه در بند الف جز ۵ ماده ۴۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور تاکید شده که تا یک درصد فروش معادن در اختیار شورای معادن است، اما از این اختیار تا کنون استفاده نشده است.

مقیاسی گفت: اگر در شورای معادن استان مصوب شود که یک درصد فروش معادن باید به کردستان اختصاص داده شود، از آنجایی که به طور مستقیم به خزانه معیین استان واریز می شود، تمام آن به استان برگشت داده شده و می توان در بحث زیرساخت های معدنی از آن استفاده کرد.

وی اظهار کرد: در قانون به صراحت تاکید شده در مواردی که به دلیل بهره برداری از معادن و فعالیت های صنعتی معدنی، خسارت هایی به اهالی ساکن در منطقه و یا بخش کشاورزی وارد شود، علاوه بر عوارش آلایندگی با تصویب شورای معادن استان تا یک درصد فروش آنها پس از واریز به خزانه معیین استان نزد خزانه داری کل کشور، به جبران خسارت های مذکور و در صورت وارد شدن آسیب های عمومی به فعالیت های بهداشتی، درمانی و عمرانی مورد نیاز منطقه درگیر اختصاص می یابد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان افزود: طبق اظهارات بهره بردار معدن طلای کردستان، تاکنون ۲۵ تن طلا از این معدن استحصال شده که به ارزش امروز ۷۵هزار میلیارد تومان می شود و یک درصد آن معادل ۷۵۰ میلیارد تومان است که با این مبلغ می توان در کردستان بسیاری از معضلات حوزه معدن را رفع کرد.

مقیاسی ادامه داد: این ظرفیتی است که در اختیار شورای معادن قرار داده شده اما معلوم نیست که چرا اراده ای برای ورود به این موضوع از سوی مسئولان وجود ندارد.

کد خبر 2759575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha