پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خوی هنوز بسته نشده است!

سرویس آذربایجان‌غربی- در حالیکه استاندار آذربایجان‌غربی اردیبهشت امسال گفته بود تا ٣ ماه آینده پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خوی باید بسته شود، اما اکنون در پایان مرداد ماه از پیش بینی زودهنگام بارش های پاییزی خبر داده و می گوید: باید صاحبان منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله در خوی، هرچه زودتر در منازل ساکن شوند.

به گزارش کردپرس، در زلزله ٥.٩ ریشتری هشتم بهمن ماه ١٤٠١ در خوی، دو شهر خوی و فیرورق و ٧٠ روستا متحمل خسارت شدند. در این زمین لرزه براساس نتایج ارزیابی‌های اولیه ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده شناسایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد کاملا تخریب شد و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد نیازمند تعمیر هستند. همچنین در این زمین لرزه، علاوه بر فوت ٣ نفر از هموطنان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند.

در زلزله ٥.٤ ریشتری ١٣ مهر ماه سال گذشته نیز ١٢ روستا در کانون زلزله قرار داشتند و یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی کاملا تخریب و حدود ٤هزار واحد نیز دچار خسارت و در دسته تعمیری قرار گرفت.

همچنین در زلزله ٢٨ دی ماه سال قبل هم در خوی بیش از ۵۰۰‌ واحد مسکونی در ۱۵ روستا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و ١٩٤ نفر هم مصدوم شدند. با اتمام ارزیابی واحدهای مسکونی اعلام خسارت دیده در شهر فیرورق و ۱۵ روستای کانون زلزله در شهرستان خوی توسط کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ۲۵۰ واحد نیازمند بازسازی شناخته شدند و ٣ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی نیز با خسارت زیر ۵۰ درصد به عنوان واحدهای تعمیری مورد شناسایی قرار گرفتند.

با توجه به حجم خسارات وارده و انتقادهای مردم زلزله زده مبنی بر عدم ارزیابی وضعیت خسارت منازلشان توسط کارشناسان بنیاد مسکن ارزیابی ها که پرونده اش بسته شده بود، مجددا انجام گرفت.

تا اینکه اواخر اردیبهشت امسال استاندار آذربایجان‌غربی گفت: «پایان فصل گرما، باید پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خوی را ببندیم. به نحوی که در بهسازی و بازسازی واحدهای احداثی نباید فصل کار را از دست بدهیم و ٣ ماه آینده زمان طلایی برای این کار است. هیچ واحد بلاتکلیفی نباید در مناطق زلزله‌زده وجود داشته باشد و همه نهادها پای‌ کار بیایند و مردم را هم اقناع کنند».

اکنون در روزهای پایانی مرداد ماه مهلت ٣ ماهه تعیین شده استاندار برای بستن پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خوی به اتمام رسیده، اما هنوز هم این پرونده بسته نشده است.

استاندار آذربایجان‌غربی دیروز در جلسه بررسی وضعیت اجرای طرح های احداث واحدهای مسکونی زلزله زده خوی گفت: باید مدیریت مناسب زمان در دستور کار نهادهای مسئول و بانک‌ها به ویژه در پرداخت تسهیلات مساکن زلزله‌زده قرار گیرد.

محمدصادق معتمدیان افزود: بانک ها اهتمام لازم را برای پرداخت تسهیلات مربوط به بهسازی واحدهای مسکونی داشته باشند. اعطای سریع و کامل تسهیلات برای صاحبان واحدهای زلزله زده خوی در راستای حل مشکلات مردم است و هرقدر کار بیشتری صورت گیرد، گام بیشتری در رفع مشکلات برداشته شده است و مدیران بانک ها سعی کنند تا هفته اول شهریور آینده، بخشی از تسهیلات مربوط به زلزله مهر سال گذشته باقی مانده، پرداخت کنند.

استاندار آذربایجان‌غربی تاکید کرد: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر آغاز زودهنگام بارش های پاییزی، باید اقدامی صورت گیرد که صاحبان منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله در خوی، هرچه زودتر در منازل ساکن شوند.

گفته های استاندار نشان می دهد هنوز بسیاری از مردم تسهیلات بازسازی دریافت نکرده اند و هنوز سقف بالای سرشان تعمیر نشده است، پرونده ای که قرار بود مرداد ماه بسته شود، همچنان باز است و مردم خوی اکنون نگران سرمای زودرس در این منطقه سردخیز هستند/.

کد خبر 2759649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha