پارتی باید برای از میان برداشتن PKK و تامین امنیت خود همکاری خود را با ترکیه گسترش دهد

سرویس ترکیه - جان آجون تحلیلگر سیاسی طرفدار حزب حاکم ترکیه، در یادداشتی مدعی شد که پارتی باید برای تامین ثبات و امینت خود روابط نظامی خود را با نیروهای مسلح ترکیه افزایش دهد.

به گزارش کردپرس، جان آجون پژوهشگر بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ترکیه و یکی از تحلیلگران سیاسی طرفدار حزب حاکم این کشور، در یادداشتی با ادعای این که حزب کارگران کردستان (PKK)، دولت اقلیم کردستان عراق را تهدیدی بزرگ علیه خود می داند، مدعی شد که پارتی برای تامین ثبات و امنیت خود و از میان برداشتن PKK  باید روابط نظامی خود را با ترکیه گسترش دهد.  

آجون در این یادداشت که امروز در سایت خبری TRT منتشر شد، با اشاره به عملیات گسترده نیروهای نظامی ترکیه علیه PKK در داخل خاک این کشور و خارج از آن، هدف دولت ترکیه از این حملات گسترده را سرکوب PKK و «پیشگیری از تجدید قوا و ابراز وجود این سازمان از نظر نظامی» دانست. او بدون توجه به تداوم عملیات نظامی ترکیه در زمان بروز مشکلات مربوط به زمین لرزه در ترکیه و کشورهای همجوار آن، همچنین در دوره انتخابات ماه می، مدعی شد که PKK دوره آتش بس را به پایان رسانده است. 

آجون در این یادداشت مدعی شد که PKK توان جنگ چریکی در داخل مرزهای کردستان ترکیه را از دست داده است. او نوشت: «در حالی که مدت‌هاست ظرفیت این سازمان (PKK) برای اقدام در سراسر کشور به حداقل رسیده است، به نظر می‌رسد تلاش‌های آن به ویژه در قالب جنگ چریکی روستایی نتیجه‌ای نداشته است. در حالی که دکترین امنیتی ترکیه مبتنی بر نبرد میدانی فعالانه ادامه دارد، عملیات‌ نیروهای پلیس (شاخه مبارزه با ترور) پس از انتخابات به طور فزاینده‌ای ادامه یافته است. بر اساس آخرین بیانیه وزارت کشور ترکیه، تا 27 می 2023، تنها 77 عضو PKK در مناطق روستایی و کوهستانی ترکیه باقی مانده‌اند. اگرچه مشخص نیست که این رقم، واقعیت کامل را نشان می‌دهد یا خیر، مشاهده می‌شود که سازمان، تعداد و قابلیت‌های جایگزینی و لجستیکی خود را تا حد زیادی از دست داده است.»

آجون در بخشی از این یادداشت با بیان این که ترکیه با برگزاری عملیات نظامی در شمال عراق و سوریه، حیطه حاکمیت خود در منطقه را گسترش می دهد، از حمایت آشکار نیروهای پیشمرگه وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق (پارتی) تحت کنترل اقلیم کردستان نیروهای مسلح ترکیه، در عملیات نظامی در مناطق کوهستانی زاپ خبر داد. 

این تحلیلگر سیاسی نزدیک به AKP با بیان این که PKK می‌داند که حکومت اقلیم کردستان عراق و پارتی با همکاری ترکیه تهدید بزرگی برای موجودیت این سازمان هستند، مدعی شد که «PKK سعی می‌کند در عمل با ایجاد مناطق حاکمیت، در مناطق روستایی که باید تحت کنترل پارتی باشد، این مناطق را به مرکز ترور تبدیل کند.»

او همچنین مدعی شد که PKK با توسل به تعاملات مختلف با برخی کشورهای همجوار و سازمان های شبه نظامی، همچنین حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، سعی می‌کند تا جایگاه پارتی را در منطقه تضعیف کند.

آجون در پایان این یادداشت با اشاره دوباره به همکاری گسترده پارتی با نیروهای مسلح ترکیه نوشت: «اگر پارتی می‌خواهد ثبات را در منطقه خود تامین کند، باید با نیروهای مسلح ترکیه گام‌های معنی‌دارتر و قاطع‌تری برای از بین بردن PKK بردارد.»

او پیش بینی کرد که «در آینده ای نزدیک درگیری‌ها بین PKK و پیشمرگه‌های پارتی تشدید شود».

کد خبر 2759659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha