اما و اگرهای صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس جهان- بر اساس آخرین گزارشها، عراق و ترکیه همچنان بر سر ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق اختلاف نظر دارند و این منطقه به بخشی از مسائل پیچیده میان عراق و ترکیه تبدیل شده است.

به گزارش کردپرس، در حالی که انتظار می رفت سفر وزیر نفت عراق به ترکیه اختلافات بر سر ادامه صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه را برطرف کند، خبرگزاری رویترز از عدم رفع اختلافات میان دو کشور خبر داد.

اقلیم کردستان عراق تا قبل از ماه مارس گذشته که دادگاه بین المللی مالی در پاریس ترکیه را به سبب انتقال غیر قانونی نفت اقلیم کردستان به بازارهای جهانی- بدون رضایت بغداد مقصر شناخت- روزانه حدود 470000 بشکه نفت از طریق خط لوله ترکیه صادر می کرد. مذاکرات مختلفی میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق از یک سو و دولت ترکیه و عراق از سوی دیگر برای رفع موانع ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان برگزار شده اما این مسئله همچنان لاینحل باقی مانده است.

بر اساس گزارش رویترز و اویل پرایس، عمده اختلافات میان ترکیه و عراق بر سر ادامه صادرات نفت اقلیم کردستان این است که دیوان داوری بین المللی در پاریس ترکیه را به پرداخت 1.5 میلیارد دلار خسارت به عراق محکوم کرده و پرونده دیگری نیز علیه آنکارا در جریان است. ترکیه از عراق خواسته است از خیر این جریمه بگذرد و پرونده بعدی را نیز مختومه کند.

 با این حال، نشریه آمریکایی المانیتور تاکید کرده است که نفت اقلیم کردستان عراق یک مسئله جداگانه از سایر مسائل میان ترکیه و عراق نیست و به بخشی از مسائل پیچیده میان عراق و ترکیه بر سر آب، پ.ک.ک و تجارت تبدیل شده است. از نظر این نشریه ترکیه از مسئله صادرات نفت اقلیم کردستان که شامل صادارت روزانه حدود 70000 بشکه نفت خام کرکوک تحت کنترل دولت مرکزی نیز می شود، به عنوان کارت فشار علیه بغداد استفاده می کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه در دیدار شب گذشته خود با مقامات عراقی در بغداد، از دولت عراق خواسته است که حزب کارگران کردستان ترکیه را یک سازمان تروریستی اعلام کند. ترکیه دهها پایگاه نظامی در داخل خاک عراق ایجاد کرده و روزانه عملیات هوایی از جمله از طریق پهپادها، به بهانه مقابله با پ.ک.ک در استانهای کردنشین عراق انجام داده است.

نشریه اویل پرایس نیز نفت اقلیم کردستان عراق را یکی از پیچیده ترین مسائل مطرح میان کردها و دولت مرکزی عراق از یک سو و ترکیه و عراق از سوی دیگر دانسته است. این نشریه تخصصی حوزه نفت با اشاره به این که صنعت نفت اقلیم کردستان به مسائلی مانند رقابت روسیه و چین با آمریکا در اقلیم کردستان هم ارتباط دارد، تاکید کرده است ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان مسئله ساده ای نیست و احتمال دارد به این زودی میسر نشود.

کد خبر 2759829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha