صادرات آذربایجان غربی به یک هزار و ٢٩٤ میلیون دلار رسید

سرویس آذربایجان غربی- سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: طی ۴ ماهه نخست سال جاری صادرات کل کشور ۱۵ هزار و ۹۰۳ میلیون دلار بوده که سهم استان آذربایجان غربی یک هزار و ۲۹۴ میلیون دلار از کل صادرات کشور بوده است.

به گزارش کردپرس، از صمت؛ اسد فرهمند گفت: طی ۴ ماهه نخست سال جاری بر اساس اطلاعات آماری سازمان توسعه تجارت ایران صادرات کل کشور ۴۵ میلیون و ۷۵۷ هزار تن به ارزش ۱۵ هزار و ۹۰۳ میلیون دلار بوده که سهم استان آذربایجان غربی ۳ میلیون و ۵۶۹ هزار تن به ارزش یک هزار و ۲۹۴ میلیون دلار از کل صادرات کشور است.

او افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان آذربایجان غربی و هم مرزی با ۳ کشور ترکیه، آذربایجان و عراق و دارا بودن چند گمرک و پایانه مرزی یکی از استان های مهم در توسعه تجارت کشور محسوب می شود بخصوص هم مرزی با کشور ترکیه که تنها راه زمینی جهت دسترسی به بازارهای اروپای قلمداد می شود و بهترین موقعیت را جهت توسعه تجاری کشور را با کشورهای اورآسیایی و اروپایی را دارد.

فرهمند اظهار کرد: با انجام صادرات ۳ هزار و ۵۶۹ هزار تن انواع کالاهای تولید داخلی طی ۴ ماهه نخست امسال از گمرکات استان به ارزش یک هزار و ۲۹۴ میلیون دلار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۶ درصد افزایش را داشته است.

او عنوان کرد: میزان واردات کل کشور از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه ۱۱ میلیون و ۸۴۲ هزار تن انواع کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور به ارزش ۱۹ هزار و ۳۲۲ میلیون دلار بوده است که ۱۷۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۱۸ میلیون دلار از طریق گمرکات استان آذربایجان غربی وارد کشور شده است.

فرهمند بیان کرد: طی ۴ ماهه نخست امسال ۱۷۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۳۱۸ میلیون دلار از مبادی قانونی استان وارد کشور شده است که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۹ درصد و از لحاظ ارزشی ۹ درصد کاهش داشته است.

سرپرست معاونت امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی اضافه کرد: ۵ قلم عمده کالاهای صادراتی از استان گاز طبیعی، میله های آهنی و فولادی، محصولات کشاورزی، شمش تولید شده از آهن و محصولات آهنی اسفنجی بوده است.

کد خبر 2759836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha