به مناسبت هفته دولت؛ راه رجاء بسته نیست

هفته دولت فرصتی است که علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطره دولتمردان تکرار ناشدنی انقلاب، شهیدان رجایی و باهنر ، مروری نیز بر سیره رفتاری 58 روزه مدیریت کشور در آن شرایط بحرانی صورت بگیرد تا اینکه آن دوران کوتاه مدیریتی برای همیشه به عنوان شاخص دولتمردی در جمهوری اسلامی معرفی شود.

کردپرس_ ضمن قدردانی از زحمات دولتمردانِ رجائی صفت، در سالگردهای هفته دولت، نگاهی نیز به کارنامه یک ساله دولت ها باید افکند.

در کنار برخی بزه های مدیریتی که گریبانگیر برخی مدیران در اکثر دولت ها بوده و هست می توان چهره هایی را نیز یافت که با وجود فاصله زمانی و شرایط بسیار متفاوت دهه ۶۰ تاکنون، هنوز روح خدمتی شهید رجایی در آنها وجود دارد و  با پارسایی و تدبیر و اخلاق ثابت می کنند که راه رجایی بسته نیست.


 در نگاهی کلی به پرونده دولت های گذشته با بررسی جامعه ایران از چهل سال پیش تاکنون طبق ضریب جینی که از شاخصه های تولید و توزیع ثروت می باشد، با همه نوساناتی که داشته است وضع ایران نسبت به دهه پنجاه قابل مقایسه نیست و در همه حوزه ها شاهد رشد است. 

هر چند این پیشرفت ها حاصل تلاش همه دولتها بوده که در کارنامه حاکمیت جمهوری اسلامی ثبت شده است، اما با نگاه جزئی به عملکرد دولت ها با گفتمان های مختلف، نباید جانب انصاف را از دست داد که عموما اقدامات بزرگ اصلاحات بنیادین اقتصادی کشور بیشتر در کارنامه دولت های اصولگرا در دو دهه اخیر بوده است که خارج از حوصله نوشته حاضر می باشد.
 اما مقابله ریشه ای با ویروس کرونا  و افزایش فروش نفت در زیر شدیدترین تحریم ها و گسترش روابط با همسایگان و ذوب شدن یخ های سیاسی روابط با کشور های تاثیر گذار مانند عربستان و مصر و نیز توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین  و دیپلماسی کارآمد در مقابل قدرت های جهانی و گشودن درب های مذاکره با آمریکا از جایگاه قدرت برابر که می تواند خطرات زیادی را از کشور به دور نگه دارد، از جمله تحولاتی بود که در این دولت اتفاق افتاد.
 همچنین افزایش اقتدار ایران با اتکا به انسجام ملی و حضور در سازمان های بزرگ اقتصادی قاره ای و رویکرد قدرت های بزرگ اقتصادی جهان به ایران و اقدام به اصلاح ساختار اقتصادی از جمله اقدامات مهم دولت سیزدهم علیرغم بحران جدی آشوب های 1401 بوده است. 

 در صحنه های داخلی نیز علیرغم تحریم های شدید، وضعیت با ثبات تری را در بدنه جامعه به نسبت مشکلات اقتصادی شاهد هستیم و در بررسی ضریب جینی نقطه به  نقطه و مقطعی مشاهده می شود که علیرغم گرانی های لجام گسیخته همچنان زندگی روزمره مردم در کلان جامعه با نشاط مطلوب ادامه دارد که  شاخص ترین آن افزایش سفرهای تابستانی مردم و تورهای گردشگری و سفرهای تفریحی موید این موضوع می باشد.
 همچنین افزایش تسهیلات دهی به  دهک های پایین در بخش های خدمات و رفاه و درمان و بهداشت از اقدامات مفید صورت گرفته می باشد. بنابراین با همه مشکلاتی که فراروی دولت بوده است باز هم با اتکا به گفتمان عدالت، کارنامه قابل دفاعی در یکسال گذشته داشته است و رئیس آن با تحرک بالا توانسته نسبت به دولت های قبل تمایزات برجسته ای  را در عرصه های داخلی و خارجی داشته باشد.
این دولت  در حوزه گفتمانی با روحیات عمومی جامعه همسویی و در صحنه های مختلف اجتماعی با همه نارسائی های موجود حضوری مجدانه داشته است. 
اما نواقصاتی هم در بدنه دولت دیده می شود که خارج از فضای گفتمانی آن می باشد. همانگونه که در بدو مسیر این دولت گفتمان خود را براساس احیاء اصالت های انقلاب تعریف کرد پیش بینی می شد که سرنشینان این قطار خصوصا در گروه اقتصادی تا پایان ایستگاه همراه دولت نخواهند بود زیرا تیم اقتصادی دولت از ابتدا اشرافیت خوبی بر مشکلات اقتصادی کشور نداشتند کما اینکه در طول عمر دو ساله دولت تغییرات  زیادی  در این حوزه روی داد.
انتظار می رود در زمان باقی مانده قبای مدیران از جنس گفتمان مردمی با درک مشکلات کشور در قواره جایگاه مربوطه دوخته شود تا آیینه تمام نمای گفتمان مردمی باشند. 
هفته دولت بر پیروان راستین شهیدان رجائی و باهنر مبارک

کد خبر 2759873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha