شکست اقدامات دیپلماتیک برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

سرویس جهان- صادرات نفت خام از اقلیم کردستان عراق از طریق خاک ترکیه، به دنبال بی نتیجه بودن دیدارهای متعدد میان مقامات ترکیه، عراق و اقلیم کردستان همچنان متوقف مانده است.

به گزارش کردپرس به نقل از مجموعه رسانه ای آرگوس مدیا در انگلیس، حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، این هفته با آلپ ارسلان بایراکتار، همتای ترکیه‌ای خود در آنکارا دیدار کرد که از جمله موضوعات مورد بحث دوجانبه و منطقه‌ای میان طرفین، بسته شدن خط لوله ترکیه به روی نفت اقلیم کردستان بود. با این حال، توافقی بر سر راه اندازی مجدد خط لوله محقق نشد.

بر اساس بیانیه مشترک منتشر شده پس از دیدار میان آنها، بر « اهمیت از سرگیری جریان نفت خام در اسرع وقت، پس از تکمیل اقدامات بازرسی لازم که باید پس از زلزله 6 فوریه 2023 انجام می شد، تاکید کردند.»

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نیز در روزهای 22 تا 23 اوت به بغداد و اربیل در شمال عراق سفر کرد و در آنجا با محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق و دیگر مقامات عراقی و کرد دیدار کرد. این جلسات نیز نتوانست راه حلی برای رفع مسدودی خط لوله ارائه دهد. فیدان، رئیس سابق سازمان اطلاعات ترکیه که به عنوان «حلال مشکلات» رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه شناخته می شود، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که پس از این دیدارها برگزار شد، درباره موضوع صادرات نفت اقلیم کردستان اظهار نظر نکرد. با این حال، فواد حسین، همتای عراقی او گفت که دو طرف « برای رسیدن به راه حل امیدوار هستند.»

شروع مجدد صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق خط لوله ترکیه تقریباً به توافق سیاسی بین دو دولت ترکیه و عراق بستگی دارد. این خط لوله که میادین نفتی در منطقه اقلیم کردستان در شمال عراق را به بندر جیهان ترکیه در دریای مدیترانه متصل می کند، به دستور آنکارا در 25 مارس بسته شد و صادرات حدود 400000 بشکه در روز نفت خام تحت کنترل دولت اقلیم کردستان و 70000 بشکه در روز توسط دولت فدرال عراق متوقف شد. توقف صادرات نفت اقلیم کردستان به دلیل حکم دیوان داوری بین‌المللی صورت گرفت که بر اساس آن ترکیه با صدور نفت خام کردستان عراق بدون رضایت بغداد، توافق دوجانبه را نقض کرده است.

دو طرف قبلاً درباره راه اندازی مجدد خط لوله مذاکراتی داشته اند اما این مذاکرات نیز بی نتیجه بوده است.  در حالی که وزرای نفت دو کشور ادامه توقف صادارت نفت از این خط لوله را به لزوم بازرسی ها پس از زمین لرزه های مرگباری اوایل سال جاری ترکیه نسبت دادند، به نظر می رسد دلیل آن چیز دیگری باشد. ترکیه همچنان از پرداخت غرامت 1.47 میلیارد دلاری به بغداد به دلیل نقض قرارداد دوجانبه خط لوله خودداری می کند و منتظر توافق با بغداد بر سر پرداخت آن و بیان موضع عراق در مورد پرونده دومی است که بغداد علیه آنکارا در این شعبه باز کرده است.

شروع مجدد جریان از طریق خط لوله ترکیه لزوما به افزایش قابل توجهی در تولید نفت خام عراق منجر نمی شود. این کشور که دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی است- به عنوان بخشی از توافق همکاری در تولید اوپک پلاس- به هدف تولید 4.22 میلیون بشکه در روز تا پایان سال متعهد شده است. اما طبق برآورد آرگوس میدیا، از ماه گذشته 70000 بشکه در روز بیشتر تولید کرده که بالاترین میزان تولید ماهانه، از زمان توقیف صادارت نفت اقلیم کردستان به جیهان است.

آرگوس تخمین می زند در حال حاضر میادین نفتی تحت کنترل دولت اقلیم کردستان روزانه حدود 75000 تا 80000 بشکه به تولید عراق اضافه می کند و این نفت تولید شده در اقلیم کردستان به پالایشگاه های عراق تحویل می شود، در حالی که مقداری از نفت خام میادین تحت کنترل فدرال از شمال عراق به بصره حمل می شود. اگر صادرات نفت اقلیم کردستان از خط لوله جیهان از سر گرفته شود، روزانه 300000 بشکه نفت به تولیدات این محصول در عراق اضافه می شود اما با توجه بر لزوم پایبندی عراق به تعهد خود به اوپک پلاس، بغداد باید تولید نفت در میادین جنوبی خود را کاهش دهد تا به تعهدات اوپک پلاس پایبند باشد.

کد خبر 2759877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha