ادعای نخست وزیر ارمنستان در مورد باز شدن یکطرفه کریدور لاچین

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان زوز پنح‌شنبه گفت: ما اطلاعات موثقی دریافت کرده‌ایم که برنامه‌ریزی‌هایی برای بازگشایی یک طرفه کریدور لاچین در حال انجام‌گیری است؛ به این طریق که اجازه خروج صاپر خواهد شد و اجازه ورود داده نخواهد شد.

به گزارش کرد پرس به نقل از ایسنا، پاشینیان تاکید کرد که بسیاری از شهروندان قرع‌باغ همچنان در ارمنستان هستند و نمی‌توانند به آن منطقه بازگردند.
وی گفت: قریب ۵۰۰۰ تن از آن‌ها نمی‌توانند به دلیل انسداد غیرقانونی کریدور لاچین توسط آذربایجان از دسامبر سال گذشته و ۳۰۰۰۰ تن از آن‌ها به دلیل عدم پایبندی به بند ۷ بیانیه سه‌گامبه در نوامبر ۲۰۲۲۰ به ناگورنو-قره‌باغ بازگردند. ناکامی در تحقق مفاد بیانیه و سایر حقایق  چنشان‌دهنده آن است که آذربایجان سعی دارد تا ارمنی‌ها را از ناگورنو- قره‌باغ خارج کند.
وی در ادامه گفت: مسائل مرتبط به حقوق و امنیت ارمنی‌های ناگورنو-قره‌باغ باید از طریق مذاکرات باکو-استپاناکرت تحت سازوکارهای بین‌المللی رسیدگی شود.
پایگاه خبری ترند گزارش کرد، ارامنه ساکن قره‌باغ در جمهوری آذربایجان آزادانه از گذرگاه مرزی لاچین عبور می‌کنند.
این رسانه نوشت که در مجموع حدود ۱۰۰ تن به صورت آزادانه در این ایست بازرسی عبور می‌کنند تا به ارمنستان بروند. در میان آن‌ها شهروندان روس هم دیده می‌شود.
نخست اینکه اسناد آن‌ها چک و بعد عبور و مرور آزادانه آنها تضمین می‌شود.
در کل، ۲۰۰ نفر در سه روز گذشته از گذرگاه مرزی لاچین عبور کرده‌اند.
این پایگاه خبری افزود: این روند بار دیگر بر عدم وجود هیچ‌گونه مانع یا مشکل در عبور و مرور غیرنظامیان قره باغ ارمنی تبار از ایست مرزی لاچین دلالت دارد و دلیل دیگری بر دروغ و تهمت بودن ادعای ارمنستان مبنی بر انسداد جاده لاچین توسط جمهوری آذربایجان است.
همچنین با هدف جلوگیری از نقل و انتقال مهمات، مین، نیروی نظامی و سایر ادوات جنگی از ارمنستان برای گروه‌های غیرقانونی مسلح ارمنستان در قلمروی جمهوری آذربایجان و همچنین واکنش سریع و مناسب برای ایجاد یکجانبه یک ایست بازرسی مرزی توسط ارمنستان در مرز با جمهوری آذربایجان، واحدهایی از سرویس مرزی کشور در ایست بازرسی و در آغاز مسیر لاچین-خانکندی حضور دارند.

کد خبر 2759934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha