رنگ دلربای مدادرنگی ها و جیب های خالی و نگاه های حسرت بار

مهر ماه، نزدیک است و درختان هم آماده برگ ریزان و پادشاه فصل ها در حال مهیا شدن برای تاج گذاری دوباره. در این ماهِ مهربان اما در بازار هم خبری هست. خبری از نوع کودکی. خبری که با مدادرنگی رنگ می گیرد و با دفتر نقاشی تصویر می شود. خرید مدرسه برای بزرگترها نوستالژی کودکی و حسرت امروز است. حسرتی از روی نداری و گرانی. آشفته بازاری که ذهن پدرها را مشوش و لب کودکان را حسرت بار کرده است.

به گزارش کرد پرس، در آستانه ماه مهر، در کنار تنوع، شکل و رنگ بندی زیبای لوازم التحریر که دل کودکان مدرسه ای  را می لرزاند و انتخاب را برای خرید سخت می کند، گرانی و آشفتگی در بازار  خانواده ها را حسرت به دل کرده است.  حتی برای تهیه ساده ترین و ضروری ترین لوازم مدرسه فرزندانشان باید دو دوتا چهارتا کنند. باید دست کودکان را محکم بفشارند نه از روی مهر در ماه مهربان که از روی خشم و دور کردن از جلو آن مغازه به سمت آن دست فروش به امید اندکی قیمت کمتر. بازار لوازم التحریر در کردستان هم مانند سایر استانها این روزها آینه دق شده است برای پدران و مادران.

ماه مهر بار دیگر در راه رسیدن است، ماهی که برای دانش آموزانی که می خواهند سال تحصیلی جدید را آغاز کنند و حتی برای والدینی که پا به پای فرزندانشان به فروشگاه ها قدم می گذارند پر از شور و ذوق خرید و خاطره آفرینی است، اما در کنار این همه شوق و ذوق، قیمت های افسار گسیخته نگرانی هایی را  در دل خریداران به وجود آورده است.

لوازم التحریر همیشه یکی از کالاهای مطرح در سبد هزینه های خانوار بوده که سال به سال بر گرانی آن افزوده می شود و در بازار رقابت و چشم و همچشمی مصرف، دیگر کسی گوشش بدهکار این حرف ها نیست که «بچه های عزیز، سعی کنید کیف و کفش و دفترتان را تمیز و سالم نگه دارید که سال تحصیلی بعد هم از آن استفاده کنید»؛ این پیام اخلاقی در سال های اخیر کمتر به گوش می رسد؛ چرا که مشتریان خود را از دست داده است.

این روزها فروشگاه های بزرگ و کوچک مرتبط با لوازم مدرسه از مشتری خالی نمی شود، چه بخش های مربوط به فروش کیف و لوازم التحریر در یک فروشگاه زنجیره ای باشد، چه فروشگاه های بزرگ کتاب و لوازم التحریر در سطح شهر و حتی مغازه های کوچک، اما برای خانواده هایی که بی خیال و شادمانه از آخرین روزهای شهریور ماه تا روزهای آغازین مهر ماه به این فروشگاه ها پا نهادند، شوک بزرگی در راه بود، افزایش قیمت حداقل ۱۰۰ درصدی لوازم التحریر و قیمت های نجومی لوازم مدرسه!

در این میان کودکان بی خبر از آوار  قیمت ها بر سر والدین، طبیعی است که زیباترین و گاهی لوکس ترین لوازم را طلب می کنند، اما قدرت خرید برخی خانواده ها به کیف و لوازم التحریرهای ساده هم نمی رسد.

رنگ دلربای مدادرنگی ها و جیب های خالی و نگاه های حسرت بار

 تب خرید لوازم التحریر بالا رفته است و عرضه لوازم التحریر در بسیاری از فروشگاه ها آغاز شده و در این میان دفترچه های ۴۰ ، ۶۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ برگ عمده ترین تقاضای والدین و دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید است که با نرخ هایی که در ذهن داشتند، تفاوت های فاحش دارد و تقریبا ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از تصوراتشان عرضه می شود. جدای از این، قیمت انواع کیف، مداد، خودکار و ... در بازار بدون هیچگونه نظارتی به صورت کاملا سلیقه ای تعیین می شود.

با کمی تجسس در شهر به راحتی متوجه این مطلب می شویم که قیمت لوازم التحریر در فروشگاه های کوچک، فروشگاه های معروف کتاب و لوازم التحریر که اغلب کالاهای لوکس تر عرضه می کنند و فروشگاه های زنجیره ای فروش کالاهای اساسی بسیار متفاوت است و گاهی با قیمت عمده کالا نیز فاصله نجومی دارد.

در گفت و گو با فروشندگان لوازم التحریر و فروشندگان دیگر ملزومات مدرسه کاملا مشهود می شود که امسال نسبت به سال های گذشته قیمت ها افزایش چشمگیری دارد به طوری که یکی از فروشندگان لوازم التحریر در خیابان فردوسی سنندج، با بیان اینکه گرانی لوازم التحریر و پایین آمدن قدرت خرید مردم علیرغم این همه شلوغی و مراجعه مشتریان، موجب کسادی بازار در آستانه مهر شده است، می گوید: «حداقل با افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی انواع لوازم التحریر نسبت به سال قبل مواجه هستیم.»

آقای محمدی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته شهریور ماه مغازه های لوازم التحریر بسیار شلوغ می شد، ادامه می دهد: «امسال نسبت به سال های گذشته مردم کمتر به خرید می آیند و یا اگر هم بیایند نسبت به سال قبل بسیار کمتر می توانند هزینه کنند.»

این فروشنده با بیان اینکه منبع درآمد ما هم بیشتر در فصل شهریور ماه است، می گوید: « بازار به شدت تحت تاثیر قدرت خرید مردم قرار داد به عنوان مثال اگر فردی در سال گذشته ۵۰۰ هزار تومان برای لوازم التحریر هزینه کرده است، امسال با این پول تنها نصف لوازم ضروری را می تواند خریداری کند.»

رنگ دلربای مدادرنگی ها و جیب های خالی و نگاه های حسرت بار

آقای ساعدی نیز که پدر ۳ دانش آموز است و برای خرید به این فروشنده مراجعه کرده در خصوص بازار بی سر و سامان لوازم التحریر می گوید: «ما مستأجر هستیم و تاکنون برای فرزند اولم که در پایه دوازدهم و رشته ادبیات تحصیل می کند، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، فرزند دومم در پایه دهم و رشته هنر ۳ میلیون تومان و برای فرزند سومم که در کلاس اول ابتدایی تحصیل می کند، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه کرده ام.»

او می افزاید: «همچنین مدرسه فرزند اولم برای ثبت نام، ۵۵۰ هزار تومان هزینه ورودی دریافت کرد و ۵۰۰ هزار تومان هم برای فرم مدرسه پرداخت کردم، برای فرزند دوم یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای ثبت نام فرزند سومم در مدرسه ۵۵۰ هزار تومان پرداخت کردم و این در حالی است که حقوق من تنها چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان است.»

رنگ دلربای مدادرنگی ها و جیب های خالی و نگاه های حسرت بار

یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر نیز با تاکید بر گرانی بیش از حد لوازم مدرسه در سال تحصیلی، می گوید: «در حقیقت بازار بیش از اینکه با گرانی دست و پنجه نرم کند با آشفتگی روبرو شده است، چرا که عدم نظارت کافی در این عرصه محسوس است.»

آقای کبیری با تأیید بر اینکه قیمت برخی لوازم التحریر و وسایل آموزشی مورد نیاز مدارس حتی بیش از ۱۰۰ یا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است، می گوید: «باید به این نکته اذعان کنم که برخی همکاران می خواهند، ناکامی های اقتصادی ماه های گذشته از سال را که بازار فروش عمده لوازم التحریر تا حدودی به رکود رسیده بود، در این روزها جبران کنند.»

خانم دارایی نیز که مشتری این مغازه بود، با اشاره به وضعیت قیمت ها، می گوید: «دو فرزند مدرسه ای دارم که قادر به تامین مایحتاج آنها نیستم و در کنار این لوازم التحریر ایرانی هم در بازار بسیار کم است و لوازم التحریر خارجی به شدت افزایش قیمت داشته و مدادی که در سال گذشته هزار تومان خریدم امسال ۳ هزار تومان شده است.»

او  بر ضرورت نظارت بر بازار تاکید می کند و می گوید: «دولت نباید اجازه دهد جیب مردم هر روز خالی تر شود و در واقع سونامی افزایش قیمت ها موجب شده تا داد مردم بلند شده و مسئولان باید راه را برای سوء استفاده کنندگان و دلالان ببندند تا نتوانند از آب آلود ماهی بگیرند.»

نظارت ابرازی ۲ جانبه است که هم پیشگیری از تخلف را برعهده دارد و هم می تواند جبران کننده خسارتی باشد که گاه از تخلف نشأت می گیرد، موضوعی که به نظر می رسد حداقل در بازار لوازم التحریر  کردستان هنوز جایگاه مناسبی ندارد به نوعی که آشفتگی قیمت و کیفیت در این عرصه کاملاً مشهود است، از یک سو قیمت لوازم التحریر لوکس و بی کیفیت سر به فلک کشیده است و از سوی دیگر، فروش بی ضابطه در این بازار پر سود، گلایه شهروندان را در برداشته است.

 گزارش: سروش حبیبی راد

کد خبر 2760223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha