اتفاقات دیر الزور تنها آغاز این ماجرا است

سرویس ترکیه - هاکان فیدان به اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت تداوم حمایت آنها از YPG اتفاقات دیر الزور تنها آغاز یک جنگ خونین خواهد بود.

به گزارش کردپرس، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی درگیری های اخیر در سوریه را قیام عشایر عرب علیه اشغال‌گری YPG دانست و مدعی پیشبینی این وقایع از سوی ترکیه شد. او گفت: «تلاش برای جلوه دادن سازمان تروریستی YPG به‌عنوان یک نیروی مشروع باید پایان یابد. در غیر این‌صورت درگیری‌هایی که در دیرالزور شاهد آن هستیم، تنها سرآغاز این وقایع خواهد بود.»

فیدان پس از دیدار با اولیور ورهلی کمیسر اتحادیه اروپا در حوزه گسترش و سیاست همسایگی در مقر وزارت امور خارجه ترکیه در آنکارا در یک کنفرانس مطبوعاتی از اتحادیه اروپا خواست تا در برابر YPG از خود گذشت نشان ندهند و گفت: «ما از اتحادیه اروپا انتظار داریم تا برای پیشرفت مناسبات‌ مان از خودشان اراده لازم و رفتاری شجاعانه‌تر را به نمایش بگذارند.»

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه همزیستی اقوام متکثر در سوریه در جایی که مردم از قوم‌های مختلف ترکمن، عرب، کرد و ... در کنار هم هستند، عنصر مهم سیاست ورزی ترکیه در خاک سوریه است، گفت: «کسی نباید از خاک و سرزمین‌ خودش رانده شده و تحت استثمار دیگران قرار گیرد. یعنی زندگی اعراب، ترکمن‌ها، کردها و همگان در سرزمین‌های خود مهم است. ولی عناصر YPG که از سوی آمریکا حمایت می‌شوند، با اشغال خاک‌ مردم عرب، آنها را تحت تسلط خود در آوردند. ما از مدت‌ها قبل وقوع این اتفاقات را پیش‌بینی کرده بودیم. متاسفانه این حوادث نتایج بلندمدتی را به همراه دارد که به یک دشمنی خونی بین دو جامعه تبدیل خواهد شد. ما در اینجا یک‌بار دیگر به ویژه ایالات متحده آمریکا و سایر دول ذی‌ربط را مورد خطاب قرار می‌دهیم. به سیاست اعمال فشار علیه اعراب در منطقه بویژه به‌دست YPG باید پایان داده شود. باید به جلوه داده شدن تروریسم YPG به‌گونه‌ای که یک نیروی مشروع است و تبدیل آن به یک وسیله اعمال فشار خاتمه داده شود. یعنی در صورت پایان نیافتن این سیاست‌ها، درگیریهایی که در دیرالزور شاهد آن هستیم تنها یک سرآغاز خواهد بود. به عبارتی دیگر پیش‌بینی سناریوهای خطرناک‌تر برای منطقه ما اجتناب‌ناپذیر است.»

کد خبر 2760497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha