سال کم آبی و حواشی افزایش کشت گوجه فرنگی در آذربایجان غربی

سرویس آذربایجان غربی- در شرایط بحرانی خشکسالی و کم آبی اخیر؛ مطابق با سند الگوی کشت آذربایجان غربی امسال قرار بود در این استان، یک هزار و ۶۰۰ هکتار زمین گوجه فرنگی کاشته شود، اما سطح زیر کشت به ٥ هزار ٣٠٠ هکتار تغییر کرد. جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هم می گوید: «هیچ کوتاهی از سوی این سازمان صورت نگرفته و سطح برنامه ابلاغی با سطح اجرا شده مطابق و برابر است».

به گزارش کردپرس، با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و شرایط کم آبی در استان و منفی شدن یک میلیارد و ٧٠٠ آبخوان در آذربایجان غربی و  چالش تغییر اقلیم و استمرار خشکسالی، حجم مخازن آبخوان‌های آبرفتی استان در سال آبی جاری، ۱۱۶.۴ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می دهد و اگر مدیریت منابع آب صورت نگیرد در ٣ سال آینده آبخوانی نخواهد ماند.

تغییر اقلیم و استمرار پدیده خشکسالی؛ تأمین آب مورد نیاز مصارف شرب، صنعت و کشاورزی را با مشکل جدی مواجه کرده‌است. در این وضعیت ضرورت کشاورزی مدرن برای صرفه جویی و مصرف بهینه آب ضروری ترین امر ممکن است که به کلی در آذربایجان غربی نادیده مانده است.

عدم راه اندازی سیستم های آبیاری نوین از یک طرف و افزایش سطح زیر کشت محصولات مختلف پر آب بر هم از سویی دیگر دست به دست هم داده و در این بیداد نامدیریتی و ناهماهنگی بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی؛ امسال مطابق با سند الگوی کشت آذربایجان غربی قرار بود در یک هزار و ۶۰۰ هکتار زمین گوجه فرنگی در استان کاشته شود، اما سطح زیر کشت به ٥ هزار ٣٠٠ هکتار تغییر کرد.

 مطابق با استانداردهای تعریف شده برای برداشت هر یک کیلو گوجه‌فرنگی ۱۸۰ لیتر آب به شکل خالص لازم است؛ بنابراین پیش بینی می شود؛ کشاورزانی که امسال گوجه‌فرنگی بیشتری کاشته‌اند حدود ۳۸ میلیون و ۵۲۰ هزار مترمکعب آب از سهم دریاچه ارومیه را برداشت کرده‌اند.

براساس سند الگوی کشت ابلاغی برای آذربایجان غربی در سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۱ تکلیف شده بود که تنها ۱ هزار و ۶۰۰ هکتار گوجه‌فرنگی کاشته شود و مطابق با همین برنامه باید از کاشت گوجه‌فرنگی در ۳ هزار و ۸۵۱ هکتار جلوگیری می‌شد.

پس از این حواشی ایجاد شده؛ جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در زمینه کشت گوجه فرنگی بیش از سطح برنامه الگوی کشت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «هیچ  کوتاهی از سوی این سازمان صورت نگرفته و سطح برنامه ابلاغی با سطح اجرا شده مطابق و برابر است».

در اطلاعیه جهاد کشاورزی آمده است؛ «اصلاحیه برنامه ابلاغی از سوی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی به شماره نامه ۱۴۰۱/۷۰۰/۹۷۵۰ مورخه ۰۱/۱۲/۱۴۰۱، سطح زیر کشت گوجه فرنگی از میزان ۱۶۰۰ هکتار به ۵۳۰۰ هکتار تغییر یافته و این سازمان بر اساس، رسالت خود برنامه ابلاغی ارسالی از سوی وزارت متبوع را جهت اجرا به شهرستانها ابلاغ کرده است و هیچ  کوتاهی از سوی این سازمان صورت نگرفته و سطح برنامه ابلاغی با سطح اجرا شده مطابق و برابر است».

جهاد کشاورزی اضافه کرده؛ «در پایان از همه عزیزان دغدغه‌ مند به خصوص اصحاب رسانه درخواست داریم با توجه به شرایط  موجود، در جهت کمک به حفظ کشاورزی پایدار و تامین امنیت غذایی مردم، از طرح و نشر اطلاعات نادرست در خصوص این موضوع خودداری کنند».

گفتنی است؛ عمده کشت گوجه‌فرنگی در شهرستان ارومیه با ٣ هزار و ۷۰۰ هکتار و رتبه اول کشت صورت می‌گیرد و پس از آن میاندوآب، شاهین‌دار و بوکان نیز به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر 2760607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha