٣٨ گونه جانوری آذربایجان غربی در معرض تهدید/ ٥ گونه در خطر انقراض

سرویس آذربایجان غربی- مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در استان ۳۸ گونه در معرض تهدید هستند و ٥ گونه از حیات وحش استان نیز شامل گوزن زرد ایرانی ، میش مرغ ، غاز پیشانی سفید کوچک ، خرس قهوه ای و پلنگ در معرض خطر انقراض هستند که برای گونه های گوزن زرد ایرانی و میش مرغ برنامه عمل ملی در حال انجام و پیگیری است.

به گزارش کردپرس، از محیط زیست؛ سعید شهند بیان کرد: تنوع زیستی غنی در زیستگاه‌ها و محیط طبیعی آذربایجان غربی با وجود گستردگی و پراکندگی جغرافیایی مناطق تحت مدیریت در این استان نیازمند حفاظت و حراست گسترده‌ای است که طی دو سال اخیر با همت بالای دولت سیزدهم و اجرای طرح‌های زیست محیطی توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی این امر محقق شده است.

او ادامه داد: بیش از ۶۷۰ هزار هکتار وسعت مناطق چهارگانه استان آذربایجان غربی شامل پارک ملی ، مناطق حفاظت شده ، اثر طبیعی ملی و پناهگاه حیات وحش است که ۱۵ درصد از کل مساحت استان را شامل می شود.

شهند گفت: بیش از ۸۹۰ هزار هکتار وسعت مناطق صید و شکار ممنوع استان آذربایجان غربی است که برابر با ۲۰ درصد از مساحت کل استان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به ثبت ۴۱ درصد تنوع زیستی کشور در استان، اظهار کرد: اکنون ۴۵۴گونه مهره دار در زیستگاه‌های طبیعی آذربایجان غربی زیست می کنند که از این تعداد۳۸ گونه در معرض تهدید هستند و برخی از گونه ها درخطر انقراض و برخی نیز جزو گونه های حمایت شده هستند.

او اضافه کرد: ۵ گونه از حیات وحش استان شامل گوزن زرد ایرانی ، میش مرغ ، غاز پیشانی سفید کوچک ، خرس قهوه ای و پلنگ در معرض خطر انقراض هستند که برای گونه های گوزن زرد ایرانی و میش مرغ برنامه عمل ملی در حال انجام و پیگیری است.

شهند با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی جمعیت میش مرغ در پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو حمامیان شهرستان بوکان و تولد سه گوساله گوزن زرد ایرانی در سایت تکثیر و پرورش رشکان گفت: این موارد بیانگر موفقیت آمیز بودن اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست در راستای حفظ و احیاء جمعیت این گونه ها است .
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربیدر ادامه بیان کرد: با احداث ۳ پاسگاه جدید محیط بانی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون تعداد پاسگاه های محیط بانی استان به ۲۱ پاسگاه رسیده است .همچنین از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون مراحل استخدام و بکارگیری ۲۹ محیط بان جدید انجام شده است که با اضافه شدن آنها تعداد محیط بانان استان به ۱۳۹ نفر می رسد و ملزومات انفرادی یگان حفاظت شامل لباس، کفش ، پوتین ، دوربین چشمی ، شوکر و ... برای تمامی محیط بانان تهیه و توزیع شده است

او از راه اندازی سیستم پایش برخط و هوشمند مناطق تحت مدیریت استان خبر داد و گفت:  با افتتاح مرکز پایش برخط مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست در اکثریت مناطق تحت مدیریت توسط دوربین های مدار بسته بصورت برخط پایش و کنترل می شوند و این روند تا پوشش صد در صدی مناطق ادامه دارد.

شهند اظهار کرد: ۱۱ پروژه زیست محیطی شاخص در سفر ریاست محترم جمهور به استان تصویب شده است که برای این پروژه ها ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب شده که طی سه سال تخصیص داده می شود و از این میزان در سال نخست ۴۰ میلیارد ریال تخصیص و هزینه شده است.

 او افزود: ۲۶ مصوبه زیست محیطی در سفرهای شهرستانی استاندار آذربایجان غربی در حوزه محیط‌ زیست در قالب مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان مصوب شد که اجرای این مصوبات ۱۰۰ درصد محقق شده‌ است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در پایان تاکید کرد:   هیچ طرح و پروژه ای در استان آذربایجان غربی بدون مجوز زیست محیطی مورد افتتاح و بهره برداری قرار نمی‌گیرد و از سوی دیگر توسعه استان نیز معطل مجوز زیست محیطی نمانده، یعنی توسعه آری ، تخریب و آلودگی محیط زیست هرگز.

کد خبر 2760956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha