کردستان رتبه اول تورم ماهانه در ایران / چرا شیب گرانی در کردستان مهار نمی شود؟

بر اساس آخرین داده های مرکز آمار ایران، کردستان با ثبت ۳.۱ درصد در شاخص تورم ماهانه، رتبه اول کشور را داشته و این مسئله نشان می دهد بیش از هر استان دیگری در کردستان، اقلام پرمصرف در شهریور ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه با افزایش قیمت مواجه بوده است.

به گزارش کرد پرس، همچنین در حالی که میانگین شاخص کل کشور (شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار) ۲۰۱.۷ درصد است، این رقم در کردستان ۲۱۷.۹ درصد بوده و رتبه چهارم کشور را از این لحاظ به نام خود ثبت کرده است.

در شاخص تورم نقطه به نقطه نیز کردستان با ثبت رقم ۴۵.۹ درصد رتبه سوم را داشته و تنها ۲ استان از مجموع ۳۱ استان کشور وضعیت بدتری دارند؛ هر چند که میانگین شاخص تورم نقطه به نقطه نیز در کشور ۳۹.۵ درصد است.

در شاخص تورم سالانه نیز وضعیت استان کردستان چندان جال نبوده و با ثبت ۵۲.۵ درصد، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و میانگین این شاخص در کشور نیز ۴۶.۱ درصد است که اختلاف معناداری دارد.

اگر جدول آماری مرکز آمار ایران را نگاهی بیاندازیم، در می یابیم که در بحث تورم ماهانه در مرداد ماه سال جاری استان کردستان با رقم ۳.۰ درصد در رتبه پنجم کشور قرار داشت، اما افزایش قیمت ها در شهریور ماه در کردستان نسبت به سایر نقاط کشور، سرعت بیشتری داشته و این استان را در شهریور ماه در رتبه اول قرار داده است و به نوعی کردستان بیشترین میزان گرانی را در ماه گذشته داشته است.

در سایر شاخص ها نیز مانند تورم سالانه، تورم نقطه به نقطه و شاخص کل وضعیت استان کردستان، نسبت به مرداد ماه تغییری نداشته و در همان رتبه ای که قرار داشت در شهریور ماه نیز قرار گرفته است.

عدم نظارت بر بازار عرضه کالا در سطح استان کردستان بدون شک یکی از مهمترین عوامل این افزایش قیمت و تورم ماهانه بوده، چرا که در این حوزه به گونه ای عملکرد دستگاه های مجری و نظارتی ضعیف است، که چندی پیش مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان نیز به ضعف در این موضوع تاکید کرده بود.

کد خبر 2761196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha