مذاکرات احداث خط دوم صادرات گاز ایران به ترکیه در حال انجام است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با بیان اینکه همکاری در زمینه انرژی از جمله مهم‌ترین مباحث تبادلات اقتصادی دو طرف است، اظهار داشت: درخصوص احداث خط دوم صادرات گاز ایران به ترکیه که کلنگ آن در ایران به زمین زده شده، در حال مذاکره هستیم.

به گزارش کردپرس، محمدحسن حبیب‌الله‌زاده امروز در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه در شهر وان، افزود: روسای جمهور دو کشور تاکید ویژه‌ای بر توسعه تجاری دو طرف و رسیدن به هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در سال دارند.

او همچنین با اشاره به نشست خود با ابراهیم رئیسی مبنی بر توسعه روابط اقتصادی ایران و ترکیه به ویژه بحث‌ همکاری‌های استانی و مرزی، خاطرنشان کرد: در جلسه‌ با رئیس جمهور ترکیه نیز بر توسعه روابط اقتصادی دو طرف تاکید شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در ادامه افزود: وزارت خارجه‌های جمهوری اسلامی ایران و ترکیه هر دو با تاکید بر مناسبات ریشه‌دار بین دو ملت، در مسیر رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری دو طرف، گام برمی‌دارند.

حبیب‌الله‌زاده با اعلام اینکه آذربایجان‌غربی و چهار استان مرزی ترکیه ویژگی‌های اقتصادی مهمی دارند، اضافه کرد: از جمله این ویژگی‌ها، ترانزیت کالا و صادرات انرژی است.

او  در ادامه با اشاره به پیشرفت چشمگیر روابط اقتصادی دو طرف در سال های اخیر، افزود: سال گذشته مبادلات تجاری دو طرف به ۱۲ میلیارد دلار رسید.

حبیب‌الله‌زاده همچنین گفت: اقدامات خوبی نیز برای تبادلات برق و الکتریسیته بین دو طرف انجام شده که از جمله آنها تبادل برق خوی - وان است که امیدواریم در ماه های آینده انجام گیرد.

او  در ادامه با اشاره به فعال بودن سه گذرگاه مرزی ایران و ترکیه، اظهار کرد: سال‌هاست که این سه پایانه فعال بوده و در حال انجام مذاکرات اولیه برای افزایش به پنج گذرگاه هستیم تا شاهد افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی دو طرف باشیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه همچنین از بررسی یک پیشنهاد برای افزایش تبادلات مرزی ایران و ترکیه خبر داده و افزود: در حال بررسی پیشنهادی هستیم که در کنار بازارچه‌های مرزی، به یک تفاهمی برسیم تا براساس آن حدود ۳۰ کیلومتر از عمق مرزی طرفین را برای تبادلات اقتصادی و تجاری دو طرف تعیین کنیم.

حبیب‌الله‌زاده با اشاره به ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان های مرزی ایران و ترکیه، گفت: این یکی از جلسات مهم در شاکله روابط ایران و ترکیه بوده و امیدوارم این نشست‌ها تداوم یابد تا به هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری نزدیک‌تر شدیم.

کد خبر 2761197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha