تفاهم نامه همکاری مشترک استان های مرزی ایران و ترکیه به امضا رسید

سرویس آذربایجان غربی-تفاهم نامه همکاری های مشترک استان های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه با حضور محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و جانشین کمسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه امضا شد.

به گزارش کردپرس، استاندار آذربایجان‌غربی ظهر امروز در مراسم امضای تفاهمنامه ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه، ضمن تقدیر از میزبانی شهر وان از نشست مذکور،گفت: نتایج ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه بسیار مثبت بود.

محمدصادق معتمدیان همچنین با اشاره به برگزاری نشست‌ کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های حمل و نقل و تراتزیت، گمرکات و تجارت مرزی، گردشگری، علمی و دانشگاهی، بیان کرد: حاصل این نشست‌های کارشناسی، تهیه‌ پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای با حضور مدیران دو طرف بود که تا سه بامداد به طول انجامید.

استاندار آذربایجان‌غربی در ادامه این تفاهمنامه را مشتمل بر ۳۰ بند ذکر کرده و افزود: این تفاهمنامه از توجه ویژه دو طرف به توسعه همکاری‌های همه جانبه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی حکایت دارد.

معتمدیان همچنین با بیان اینکه از ۳۰ بند این تفاهمنامه، در مجموع ۲۲ بند مربوط به بحث‌ تجارت مرزی و اقتصادی است، اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌ها، بازگشایی مرزهای جدید بین استان‌های مرزی ترکیه و آذربایجان‌غربی و همچنین ایجاد مرز جدید ترانزیتی و صادراتی در کاپی‌کوی - رازی خوی، از جمله مهمترین این تفاهم‌ها بود که اجرای آنها منجر به تحولی خوب و ارتقاء تجارت بین‌الملل منطقه‌ای بین دو طرف خواهد شد.

او در ادامه توسعه همکاری‌های حمل‌ونقل ریلی باری و مسافری را از دیگر مهمترین تفاهم‌های دو طرف در این نشست اعلام کرده و افزود: امیدواریم ظرفیت ترانزیت کالای ریلی دو طرف را از ۷۰۰ هزار تن به ۱/۵ میلیون تن در سال برسانیم.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین تصریح کرد: براساس تفاهم‌های صورت گرفته در حوزه مسافری، در آینده نزدیک طرح خط قطار را از تهران به خوی و آنکارا اجرا می‌کنیم.

معتمدیان برگزاری المپیادها و تورنمنت‌های ورزشی با حضور تیم های علمی و ورزشی استانهای مرزی ترکیه و آذربایجان‌غربی در آینده را نیز از تفاهم‌های دیگر بین دو طرف یاد کرده و افزود: در حوزه گردشگری نیز هر دو طرف از ظرفیت های بالایی برخوردارند و امیدواریم با رفع موانع موجود، بتوانیم به همکاری‌های مناسبی در این خصوص دست یابیم.

او در ادامه با ابراز رضایت از نتایج این نشست، تصریح کرد: برای نظارت بیشتر بر اجرایی شدن مصوبات این تفاهمنامه، معاونین استانداران دو طرف هر سه ماه یکبار جلساتی را برگزار خواهند کرد.

استاندار آذربایجان‌غربی بر تداوم همکاری‌های دو طرف نیز تاکید کرده و افزود: هفتمین نشست همکاری‌های اقتصادی در بهار سال آینده در ارومیه برگزار خواهد شد و امیدواریم با اجرایی شدن تفاهمنامه فعلی، به تفاهم‌ها و توافقات بیشتری برسیم.

معتمدیان در پایان، اظهار کرد: آمادگی داریم با توجه به شرایط دریاچه ارومیه، همکاری های علمی و اجرایی با ترکیه برای بهبود شرایط این دریاچه داشته باشیم.

والی وان ترکیه:نشست دو روزه وان بسیار سازنده و مفید بود

اوزان بالیجی والی وان ترکیه در آئین امضاء تفاهم‌نامه مشترک ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ضمن تشکر از حضور هیات ایرانی در استان وان گفت: از نگاه‌های مثبت و سازنده مسئولین و هیات ایرانی برای توسعه روابط دو کشور متشکریم.

اوافزود: در دو روز گذشته کمیته‌های گوناگون برای توسعه روابط ایران و ترکیه بخصوص آذربایجان‌غربی و وان شکل گرفت و خوشحالیم اینجا بگویم که این جلسات بسیار سازنده و مفید بوده است. ما امروز بر این باورداریم که مشکلات مشترک مرزی با نگاه‌های مشترک و همکاری‌های مشترک به زودی مرتفع خواهند شد.

بالیجی تاکید کرد: خروجی این نشست دو روزه در قالب تفاهم‌نامه‌ای تدوین شده و با پی‌گیری و عزم راسخ دو طرف اجرا خواهد شد.

کد خبر 2761249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha