برداشت شیره بلوط از جنگل‌های اسلام آباد ممنوع شد

سرویس کرمانشاه _ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب از ممنوعیت برداشت شیره بلوط (شوکه) از جنگل‌های این شهرستان خبر داد.

به گزارش کردپرس؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب گفت: با شروع فصل پاییز متاسفانه عده‌ای افراد سودجو به بهانه داشتن خاصیت‌های مختلف شوکه، اقدام به سرشاخه زنی و ازبین بردن درختان و میوه بلوط می‌کنند که این امر جرم محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۴۲ قانون حفاظت و حمایت از جنگل‌ها و مراتع بریدن درختان و درختچه‌ها، سربرکردن، شاخه زنی و سر شاخه زنی درختان جنگلی بدون مجوز از اداره منابع طبیعی ممنوع است و بریدن درختان و درختچه‌ها علاوه بر جریمه نقدی ، ۳ تا ۹ ماه حبس تعزیری دارد.

تاسه عنوان کرد:  شوکه هیچ گونه خاصیتی ندارد و تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که شوکه فقط حاوی مقداری مواد قندی سوخته و پنج نوع کپک فعال و مضر برای سلامت انسان بوده و هیچ گونه خاصیت دارویی دیگری که در بین عامه مردم متداول شده ندارد و متاسفانه افرادی ناآگاه و سودجو بدون توجه به این موضوع و به بهانه کسب درآمد با حذف این درخت بی نظیر، تیشه بر ریشه زاگرس زده و چهره ی طبیعت استان را مخدوش کرده‌اند.

وی اظهار کرد: شهدی که از درخت بلوط برای تهیه شوکه جمع آوری می‌شود حاصل واکنش درخت در برابر نیش حشراتی چون شته، کنه یا زنبور است تا با آن از خود در برابر نیش این حشرات دفاع کند.

مجتبی تاسه گفت: جمع آوری شیره بلوط (شوکه) بلای جان درختان بلوط است که باید با فرهنگ سازی درست در این مورد از این آسیب جدی به منابع طبیعی و محیط زیست جلوگیری کرد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اسلام آبادغرب در پایان گفت: حفاظت از منابع طبیعی موضوعیست که همتی همگانی می خواهد و از عموم مردم خواستاریم در صورت مشاهده هر گونه نشانه ی جمع آوری شوکه مراتب را به صورت شبانه روزی با سامانه ارتباطی 1504 به نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان اطلاع دهند.


 

کد خبر 2761254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha