روابط آنکارا- واشنگتن بعد از سرنگون شدن پهپاد ترکیه در سوریه

سرویس جهان- تحلیلگران موسسه نظامی- امنیتی آکادمی امنیت آمریکا معتقدند که سرنگون شدن پهپاد ترکیه توسط آمریکا در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه نمی تواند تاثیر جدی بر ورابط میان آنکارا و واشنگتن داشته باشد.

به گزارش کردپرس، هفته گذشته به دنبال حمله گسترده هوایی ترکیه به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه که نیروهای آمریکایی نیز در آن حضور دارند، ارتش آمریکا یک پهپاد نظامی ترکیه را در این مناطق سرنگون کرد. ترکیه این حملات را به بهانه حمله انتحاری پ.ک.ک در آنکارا انجام داده است زیرا نیروهای کرد سوریه را بخشی از پ.ک.ک می داند.

اما یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا روز جمعه تاکید کرد که از نظر آمریکا نیروهای کرد سوریه که آمریکا را در مبارزه با داعش در سوریه همراهی می کنند، یک نهاد غیر وابسته به پ.ک.ک بوده و از نظر واشنگتن متحدی ارزشمند در مبارزه با داعش هستند.

موسسه آکادمی امنیت آمریکا که بیشتر اعضای آن ژنرالهای بازنشسته ارتش آمریکا هستند، در تحلیلی پیرامون سرنگون شدن پهپاد ترکیه توسط آمریکا در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، این اقدام را نتیجه نگاه متفاوت آمریکا به پ.ک.ک و نیروهای کرد سوریه دانسته است.

سه تن از ژنرال های بازنشسته ارتش آمریکا که از اعضای این موسسه هستند، نیز تحلیل خود را درباره تاثیر این حادثه بر روابط میان ترکیه و آمریکا بیان کرده اند.

ژنرال ماستین رابسون به این نکته اشاره کرده است که از نظر آمریکا حمله انتحاری که در آنکارا انجام شده، به دلیل نفوذ نیروهای کرد سوریه و یا پ.ک.ک از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه به داخل ترکیه نبوده است. بنابراین این مسئله ربطی به کردهای سوریه ندارد.

 او با تاکید بر این که روابط آمریکا با کردهای سوریه یکی از تنش های اصلی آمریکا با ترکیه است، تاکید کرده است که این چالش از بیش از 20 سال گذشته میان دو کشور بر سر ارتباط میان پ.ک.ک و کردهای سوریه وجود داشته است.

این ژنرال سابق ارتش آمریکا معتقد است حادثه سرنگونی پهپاد ترکیه توسط آمریکا در خاک سوریه تاثیر قابل توجهی بر روابط میان دو کشور نخواهد داشت.

ژنرال فرانک کیرنی نیز می گوید آمریکا سعی می کند همواره توازن روابط خود با ترکیه و عراق را بر سر مسئله کردها حفظ کند. او ادعا کرد که آمریکا در دوران جنگ عراق تجهیزات نظامی سنگین و سبک را برای هدف قرار دادن پ.ک.ک، با هدف جلوگیری از گسترش عملیات های ترکیه تامین کرده است. او معتقد است قضیه کردها میان ترکیه و آمریکا همواره وجود داشته و همچنان ادامه خواهد داشت. این ژنرال سابق ارتش آمریکا در پایان به وبسایت آکادمی امنیت گفت: آمریکا و ترکیه مسئله اخیر را بیش از حد بزرگ نخواهند کرد و از آن عبور خواهند کرد.

ژنرال رابرت آشلی نیز با اشاره به این که آمریکا همواره دست ترکیه را در مسئله کردها و پ.ک.ک باز گذاشته، گفت: اگرچه مسئله نیروهای دموکراتیک سوریه و یگانهای مدافع خلق در سوریه مسئله پیچیده تر است اما این مسئله هم در سالهای اخیر به خوبی مدیریت شده است.

او نیز تاکید کرد که اقدام آمریکا به سرنگون کردن پهپاد ترکیه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه روابط میان این دو کشور را دستخوش تغییر جدی نخواهد کرد. این ژنرال سابق ارتش آمریکا افزود: شاید اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از ساقط شدن پهپاد ترکیه توسط آمریکا در مسئله موافقت با عضویت سوئد در ناتو استفاده ابزاری کند.

کد خبر 2761704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha