تاخیر در بازسازی مساکن زلزله خوی/ هنوز ٢ هزار واحد باقی مانده!

سرویس آذربایجان غربی- علیرغم هشدار استاندار آذربایجان‌غربی مبنی بر بسته شده پرونده بازسازی مساکن زلزله زده خوی تا مرداد ماه، هنوز هم از ۳ هزار و ۲۲۰ واحد مسکونی تخریب شده در زمین لرزه های شهرستان خوی، تنها یک هزار و ۲۰۰ واحد تا به امروز بازسازی و تحویل داده شده اند.

به گزارش کردپرس، اردیبهشت ماه سال جاری استاندار آذربایجان‌غربی گفته بود: «تا پایان فصل گرما، باید پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خوی را ببندیم. هیچ واحد بلاتکلیفی نباید در مناطق زلزله‌زده وجود داشته باشد و همه نهادها پای‌ کار بیایند و مردم را هم اقناع کنند».

با این حساب باید مرداد ماه پرونده بازسازی مساکن زلزله زده خوی به اتمام می رسید تا با توجه به سرمای زودرس این منطقه مردم بدون سرپناه باقی نمانند، اما اکنون که مهر ماه هم نیمه شده، استاندار بدون توجه به هشداری صادر خود اعلا کرده؛ از ۳ هزار و ۲۲۰ واحد مسکونی تخریب شده در زمین لرزه های سال گذشته شهرستان خوی، ۱ هزار و ۲۰۰ واحد تا به امروز بازسازی و تحویل داده شده اند.

در واقع هنوز ٢ هزار و ٢٠ واحد کار بازسازی و تحویلشان صورت نگرفته است. هر چند به گفته محمدصادق معتمدیان؛ «مابقی واحدهای مسکونی نیز ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی تحویل داده خواهد شد» اما پرونده ای که قرار بود مرداد ماه بسته شود اکنون به ماه های سرد سال کشیده شده است!

معتمدیان  همچنین در خصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله زده شهرستان خوی اظهار کرد: دولت به طور میانگین با ارائه ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات و کمک‌های بلاعوض برای بازسازی واحدهای آسیب دیده در شهرستان خوی، به صورت جدی به دنبال کاهش آلام مردم منطقه است.

او با اشاره به نشست  استانداران با وزیر کشور، افزود: در این جلسه در راستای پیشبرد سیاست‌های دولت سیزدهم، تصمیماتی درخصوص محرومیت زدایی در سطح کشور و توسعه مولدسازی اتخاذ شد.

در زلزله ٥.٩ ریشتری هشتم بهمن ماه ١٤٠١ در خوی، دو شهر خوی و فیرورق و ٧٠ روستا متحمل خسارت شدند. در این زمین لرزه براساس نتایج ارزیابی‌های اولیه ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده شناسایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد کاملا تخریب شد و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد نیازمند تعمیر هستند. همچنین دراین زمین لرزه، علاوه بر فوت ٣ نفر از هموطنان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند.

در زلزله ٥.٤ ریشتری ١٣ مهر ماه هم ١٢ روستا در کانون زلزله قرار داشتند و یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی کاملا تخریب و حدود ٤هزار واحد نیز دچار خسارت و در دسته تعمیری قرار گرفت.

همچنین در زلزله ٢٨ دی ماه سال گذشته در خوی بیش از ۵۰۰‌ واحد مسکونی در ۱۵ روستا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و ١٩٤ نفر هم مصدوم شدند. با اتمام ارزیابی واحدهای مسکونی اعلام خسارت دیده در شهر فیرورق و ۱۵ روستای کانون زلزله در شهرستان خوی توسط کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ۲۵۰ واحد نیازمند بازسازی شناخته شدند و ٣ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی نیز با خسارت زیر ۵۰ درصد به عنوان واحدهای تعمیری مورد شناسایی قرار گرفتند/.

کد خبر 2761786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha