آغاز فصل مهاجرت پرندگان به منابع آبی کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: مهاجرت پرندگان به منابع آبی استان آغاز شده و این مهم در ماه های آخر پاییز و اول زمستان به اوج می رسد.

به گزارش کرد پرس، اقبال حمیدی گفت: با آغاز فصل پاییز پرندگان مهاجر در قالب دسته های بزرگی وارد منابع آبی استان شده و بعد از تغذیه و تجدید توان جسمی به حرکت خود به سمت تالاب های جنوب کشور و همچنین کشور عراق ادامه می دهند.

وی اظهار کرد: در استان ۱۸ سد احداث شده و اگرچه تعدادی از آنها هنوز به بهره برداری نرسیده ولی بخشی از آنها آبگیری شده و به عنوان منبع آب و غذای پرندگان مهاجر قابل استفاده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با بیان اینکه یکی از زیستگاه ها و محل های برجسته گذر پرندگان در استان تالاب بین المللی زریبار است، افزود: این تالاب در مسیر مهاجرت پرندگان از شمال غرب کشور به تالاب های جنوب قرار دارد.

حمیدی ادامه داد: پرندگان مهاجری که وارد منابع آبی استان از جمله سدها و رودخانه ها می شوند بعد از استراحت کوتاهی به سمت جنوب کشور یا کشور عراق حرکت می کنند ولی تعدادی از آنها که وارد تالاب زریبار شده و به دلیل شرایط مطلوب آن ماندگار می شوند.

وی با اعلام اینکه هر سال به طور جهانی سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در دی ماه انجام می شود، یادآور سد: سال گذشته در منابع آبی استان به مساحت ۱۴ هزار و ۶۶۰ هکتار افزون بر ۱۷ هزار قطعه سرشماری شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: بیشترین جمعیت پرنده سرشماری شده در سدهای استان مربوط به شهرستان سقز با ۱۱ هزار قطعه و بیشترین تنوع هم مربوط به تالاب زریبار مریوان با ۴۲ گونه بود.

حمیدی گفت: بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر شمارش شده هم متعلق به خانواده کاکایی ها، چنگرها و اردک ها و کمترین جمعیت متعلق به خانواده پلیکان، طاوسک، لک لک ها و ماهی خورک بوده است.

کد خبر 2761825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha