«ولایت مکری در سفرنامەها» اثر تاریخ نگار کُرد روانه بازار شد

سرویس آذربایجان غربی- اثر دیگر نویسنده و تاریخ نگار کرد، «کامران ثنائی»، با عنوان «ولایت مکری در سفرنامەها» منتشر شده که این کتاب مجموعه خاطرات ۳۱ تن از جهانگردان و سیاحانی را که در بازه زمانی ۱۲۲۰ تا ۱۳۵۵ قمری (۱۱۸۴تا۱۳۱۵ش) از ولایت مکری (یا مکریان) بازدید کردەاند، روایت می کند.

کامران ثنائی نویسنده کتاب «تاریخ ولایت مُکری» در گفت و گو با کردپرس بیان می کند:این کتاب مجموعه خاطرات ۳۱ تن از جهانگردان و سیاحانی است که در بازه زمانی ۱۲۲۰ تا ۱۳۵۵ قمری (۱۱۸۴تا۱۳۱۵ش/ ۱۸۰۵تا۱۹۳۶م) از ولایت مکری (یا مکریان) بازدید کردەاند.

او اضافه می کند: ۷ نفر از این جهانگردان ایرانی و بقیه خارجی بودند. البته از اطلاعات سیاسی سفرنامەها قبلاً برای نگارش کتاب «تاریخ ولایت مکری» استفاده شده و با توجه به اینکه بیشتر سفرنامەها به زبان انگلیسی هستند و در دسترس عموم قرار ندارند، اقدام به گردآوری و ترجمه بخش مکریان این سفرنامەها در کتابی تازه کرده ام و به عبارتی این کتاب جلد سوم کتاب «تاریخ ولایت مکری» محسوب می‌شود.

این نویسنده می گوید: برای نوشتن این کتاب ۱۴ سفرنامه انگلیسی (پورتر، میگنان، فریزر، شیل، پرکینز، راولینسون، واگنر، فایفر، جرارد، بیشاپ، ویلسون، بلیایف، هابرد، استین)، ۱ سفرنامه عربی (خورشیدپاشا) و ۳ سفرنامه ترجمه شده به کردی (ایاس، دال، مولر)، به زبان فارسی بازگردانده شدەاند.

او با اشاره به اینکه سفرنامه ها حاوی نکات بسیار مهم و تاریخی در خصوص نگرش سیاحان خارجی به ایالت مکریان دارد، اضافه می کند: تالیف این کتاب حدود ١٣ ماه طول کشیده و سفرنامه سیاحان انگلیسی به این منطقه برای اولین بار به این شیوه در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

ثنائی ادامه می دهد: همچنین ۴ سفرنامه جزو اسناد و نسخ خطی هستند (درویش پاشا، مشیرالدوله، حسنعلی‌خان افشار، حاج سلیم فیض اللەبیگی) و ۹ سفرنامه هم قبلاً در قالب کتاب فارسی منتشر شدەاند که شامل (اصفهانی، فلاندن، حاج سیاح، دمورگان، جکسن، اوبن، لیتن، سردارمقتدر سنجابی، بهمن کریمی) می شود.

او می گوید: کتاب «ولایت مکری در سفرنامەها» توسط انتشارات ماد در تیراژ ٥٠٠ جلد، قطع وزیری و جلد گالینگور در ۷۹۷ صفحه منتشر شده است.

به گزارش کردپرس، از این نویسنده پیشتر کتاب «تاریخ ولایت مکری» برای اولین بار در دو جلد به بازار آمد. کتابی که تاریخ کردستان مکری را در یک دوره زمانی ۴۵۰ ساله، از زمان تشکیل میرنشین مکری در نواحی جنوب دریاچه ارومیه (چند سال قبل از تشکیل دولت صفوی) تا اواخر دوره قاجار در برمی گیرد.

مراکز پخش این کتاب تاریخی در مهاباد: (عطاری (خیابان جمهوری)، آگورا، شپول، گزینگ، رامان) در سردشت: (مکریان، حفیدی، امام شافعی) در بوکان: (موکریان، شاری کتێبی ئازادی)در پیرانشهر: (دانش) در اشنویه: (بلاغی) و خرید کتاب برای سایر شهرها از طریق ارسال پستی و یا ارتباط تلگرامی با نویسنده Kamransanaei@ مقدور است.

کامران ثنائی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته تاریخ دانشگاه ارومیه است/.

«ولایت مکری در سفرنامەها» اثر تاریخ نگار کُرد روانه بازار شد

کد خبر 2762244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha