۳۵۵ پروژه راهداری در کردستان افتتاح می شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان، با اشاره به اینکه در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان کردستان ۳۵۵ پروژه در دو بخش قابل افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پیش بینی شده است، گفت: میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای این تعداد پروژه بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش کرد پرس، فرزاد حسنی در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به مصوبات دور اول سفر ریاست جمهوری به استان، گفت: در دور اول سفر در بخش راه روستایی هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث ۳۷۵ کیلومتر راه روستایی مصوب شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۴۷ کیلومتر معادل حدود ۶۵ درصد از مجموع عدد یاد شده محقق شده است، اظهار کرد: این میزان آسفالت با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان به اتمام رسید و مابقی نیز از محل اعتبارات سال جاری اجرا خواهد شد.

۳۵۵ پروژه حوزه راهداری افتتاح و کلنگ زنی می شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان با اشاره به اینکه در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان کردستان ۳۵۵ پروژه در دو بخش قابل افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پیش بینی شده است، افزود: این پروژه ها در قالب بخش های ساخت راه روستایی، نگهداری راه، نگهداری ابنیه فنی، ایمنی و حریم راه، رفع نقاط حادثه خیز و خرید تجهیزات و ماشین آلات راهداری است.

حسنی ادامه داد: از این تعداد ۱۳۷ پروژه با هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان اعتبار افتتاح می شود و عملیات اجرایی ۲۱۸ پروژه نیز با ۲ هزار و ۵۶۴ میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد: همزمان با سفر دور دوم رئیس جمهور به کردستان ۱۰۴ کیلومتر راه آسفالت روستایی در قالب ۵۴ پروژه آماده افتتاح است که ۹۵ روستا و ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار از پروژه ها بهرمند می شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان میزان اعتبار این تعداد پروژه را ۶۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و بیان کرد: این هزینه جز اعتبارات جهشی بوده و به نسبت به سنوات گذشته قابل توجه بوده است.

آسفالت ۳۳۶ کیلومتر راه روستایی عملکرد دولت سیزدهم در کردستان

حسینی با تاکید بر اینکه در سنوات گذشته سالیانه در مجموع شاید فقط ۶۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت می شد، گفت: اکنون در سال جاری ۱۰۴ و در سال گذشته نیز ۱۸۱ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده که عملا چندین برابر سنوات گذشته کار شده است. وی اضافه کرد: در مجموع ۳۳۶ کیلومتر راه روستایی از مصوبات سفر در دولت سیزدهم با اعتبار هزار و ۱۶۵ میلیارد تومان و با بهره مندی ۱۳ هزار و ۵۰ خانوار احداث شد.

هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار در دور دوم سفر به راهداری اختصاص می یابد

 وی به مصوبات دور دوم سفر در حوزه راهداری نیز اشاره کرد و اظهار کرد: در دور دوم سفر هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب خواهد شد که ۵۵۰ میلیارد تومان در زمینه راه روستایی، ۳۵۰ میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیر و ایمنی جاده ها و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز بابت روکش و نگهداری رویه راه های اصلی، فرعی و روستایی خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کردستان با بیان اینکه شاخص بهره مندی روستاهای بالای ۲۰ خانوار از راه آسفالته روستایی در استان کردستان به نسبت به سال ۱۴۰۱ بسیار تغییر کرده است، افزود: میانگین کشوری در این زمینه حدود ۸۴ درصد است که این میزان در استان طی سال گذشته ۷۰ درصد بود و با اقدامات یک سال گذشته به ۷۷ درصد می رسد.

حسنی ادامه داد: بهره مندی روستاها از راه روستایی فقط برای راهداری نیست بلکه در مهاجرت معکوس و برای اقتصاد روستاها تاثیر گذار است. حسنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سایر موارد همچون روکش و نگهداری راه اصلی در سال گذشته ۱۵۰ کیلومتر با اعتبارات ۲۳۰ کیلومتر و امسال ۳۳۶ کیلومتر روکش شد.

 وی یادآور شد: در دور دوم سفر بر نقاط حادثه خیز خیز استان متمرکز خواهیم شد که در این زمینه تاکنون ۱۶ نقطه حادثه خیز شناسایی شده او در حال عقد قرارداد هستیم و عملیات ۷ نقطه را آغاز شده است.

 تردد ۲ میلیون نفر از مرز باشماق

 مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کردستان به آمار جابه جایی کالا و مسافر از مرز های استان نیز اشاره کرد و بیان کرد: جابه جایی کالا و مسافر از طریق مرز باشماق مریوان و سیرانبند بانه در سطح ملی مطرح است.

حسنی با اشاره به اینکه در مرز باشماق در ترانزیت ورودی و خروجی از سال ۱۴۰۰ تاکنون مجموعه ۵ و نیم میلیون تن کالا جابه جا شده است، گفت: در زمینه جابه جایی مسافر نیز در همین مدت ۲ میلیون نفر از این مرز تردد کرده اند که یقینا تردد زوار در ایام اربعین حسینی در دو سال اخیر تاثیر به سزایی در این آمار داشته است.

 وی اظهار کرد: جابه جایی مسافر در مرز سیرانبند نیز رشد نشان می دهد که امیدواریم با ایجاد امکانات و زیر ساخت ها تردد در این مرز تسهیل شود.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای کردستان با بیان اینکه بخش نگهداری رویه راه های اصلی فرعی و شریانی نقش مستقیمی در ایمنی راه ها دارد، افزود: خط کشی جاده، ارتقا یحفاظ میانی و جداسازی لاین های عبور روشنایی جزو وظایف اداره ایمنی راه است که با اقدامات موثر این زمینه تلفات جاده ای به صورت محسوسی کاهش پیدا کرده است.

حسنی ادامه داد: استان کردستان در سال ۱۴۰۱ رتبه چهار کشور در کاهش تصادفات را کسب کرده و امسال نیز رتبه سوم در جاده های برون و ۱۵ درصد کاهش تلفات داشته است.

وی همچنین بر لزوم فرهنگ سازی این موارد در مدارس و از سنین پایین تاکید کرد و یادآور شد: در این زمینه آموزش هایی در روستاها استان برای معلمان و دانش آموزان برگزار شده است.

کد خبر 2762658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha