سد چراغ ویس سقز به بهره برداری رسید/پایان تنش آبی در سقز

با حضور رئیس جمهور، پروژه آبرسانی از سد چراغ ویس به سقز بعد از ۲۲ سال انتظار سقزی ها به بهره برداری رسید و تا افق ۱۴۲۵، تنش آبی این شهرستان پایان یافت.

به گزارش کرد پرس، از جمله طرح های وزارت نیرو که همواره مورد تاکید رئیس جمهور، وزیر نیرو و استاندار کردستان بر اتمام پروژه های نیمه تمام بوده، پروژه آبی سد چراغ ویس سقز است که جزو اولین طرح هایی بود که امروز افتتاح شد و این وعده های چند ساله نیز در دولت سیزدهم بعد از گذشت ۲۲ سال تحقق یافت.

عملیات اجرایی پروژه آبرسانی به سد چراغ ویس در سقز که امروز با حضور پربرکت ریاست جمهوری به بهره برداری رسید از سال ۸۹ شروع و با اعتباری بالغ بر۲۸۰ میلیارد تومان تا افق ۱۴۲۵ آب سقز تامین می شود و  ارزش فعلی آن ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

ساخت ساختمان سد چراغ ویس سقز نیز که عملیات اجرایی آن در سال ۸۲ شروع شده بود با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار امروز به ارزش فعلی ۳۰۰۰ میلیارد تومان تکمیل و به بهره برداری رسید.

با توجه به اینکه سد چراغ ویس در شهرستان سقز از جمله طرح های اولویت دار وزارت نیرو است و دولت سیزدهم بر خاتمه این طرح ها تأکید ویژه دارد، همچنین نظر به تزریق اعتبارات کافی به این طرح ها، در سال جاری شاهد بهره برداری کامل از این سد بودیم.

اکنون سقز از شهرهای بدون تنش آبی است که از عمده مزیت های عمده آن می توان به ایجاد زیرساخت های مناسب برای بخش کشاورزی، افزایش اشتغال در منطقه، مهاجرت معکوس و تأمین نیاز آبی چندین هزار هکتار از ارضی پایاب سد تنظیمی چراغ ویس و تأمین آب شرب سالم شهروندان فهیم سقزی، اشاره کرد.

با توجه به اینکه این پروژه جزء طرح های نیمه تمام وزارت نیرو بود با تلاش جهادی، تصفیه خانه مدول اول در سال ۱۴۰۰ با ظرفیت ۴۰۰ لیتر در ثانیه خاتمه یافته و مدول دوم نیز  امروز به ظرفیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه به بهره برداری رسید.

کد خبر 2762759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha