ناامنی کم سابقه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد در ماه گذشته حدود 120 نفر در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، بر اثر خشونت ناشی از حملات ترکیه، عملیات داعش و تقابل میان نیروهای کرد سوریه با جنگجویان وابسته به قبایل جان خود را از دست داده اند.

به گزارش کردپرس، دیده بان حقوق بشر سوریه هشدار داد خشونت در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه، در ماه اکتبر گذشته، به طور بی سابقه ای افزایش یافته و موجب جان باختن 118 تن شده است.

 بر اساس گزارش این نهاد ناظر بر تحولات سوریه، در خشونت های ماه گذشته در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه 38 غیرنظامی جان خود را از دست داده اند که اکثر آنها قربانی حملات هوایی و زمینی ترکیه بوده اند. چند شهروند غیر نظامی هم توسط گروه تروریستی داعش کشته شده اند.

در ماه اکتبر گذشته 72 تن از شبه نظامیان کرد سوریه نیز در درگیریهای مختلف جان خود را از دست داده اند که بیشتر آنها بر اثر حملات هوایی و زمینی نیروهای ترکیه کشته شده اند. 43 تن از این افراد در حملات جنگنده ها و پهپادهای ترکیه کشته شده و 15 تن هم در حملات داعش جان خود را از دست داده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه ماه اکتبر 2023 را یکی از پرتلفات ترین ماه ها به دلیل افزایش خشونت و درگیری در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه عنوان کرده است. ترکیه در ماه اکتبر بیش از 40 حمله پهپادی در این منطقه انجام داده است.

البته این نهاد حقوق بشری از کشته شدن سه غیرنظامی به دست نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها هم خبر داده است.

بر اساس این گزارش، داعش در ماه اکتبر گذشته 17 عملیات مختلف در این منطقه انجام داده که طی آن 15 تن از نیروهای وابسته به کردها و سه غیرنظامی جان خود را از دست داده اند.

دیده بان حقوق بشر سوریه همچنین اعتراضات مردمی علیه نیروهای دموکراتیک سوریه و مدیریت خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه را کم سابقه دانست که در برخی مناطق به درگیری خشونت آمیز نیز کشیده شده است. این سازمان علت اعتراضات را وضعیت وخیم اقتصادی مردم در این مناطق دانسته است. البته از اهمال مدیریت خودگردان کردی در تامین نیازهای مردم هم گلایه کرده و خواستار توجه بیشتر اداره خودگردان به وضعیت مردم شده است.

دیده بان حقوق بشر سوریه تقابلات اداره خودگردان کردی و نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها با قبایل عرب در دیرالزور را کم سابقه دانسته و نسبت به پیامدهای آن، با توجه به ادامه درگیریها در این منطقه میان نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای وابسته به قبایل عرب هشدار داده است.

کد خبر 2762886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha