بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات و گردش مالی در حوزه مسکن ندارند

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: عملیات اجرایی تعداد زیادی از واحدهای مسکن ملی در استان آغاز شده اما اما بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات و گردش مالی در این حوزه ندارند.

به گزارش کرد پرس، جهانگیر الیاسی در جلسه شورای مسکن کردستان از ساخت ۳۶ هزار و ۷۴۸ واحد در ۹ شهرستان استان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۹ هزار و ۴۳۶ نفر در این شهرستان ها ثبت نام نهایی کرده اند.

وی از کلنگ زنی ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی در سفر اخیر رئیس جمهور به استان کردستان خبر داد و افزود: اخیراً نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی دو هزار و ۹۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در استان افتتاح شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: در این سفر عملیات اجرایی احداث ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن ملی شهری در کردستان آغاز و در کنار این ۱۳ هزار واحد روستایی در قالب ۶ هزار قطعه زمین در روستاهای استان در دستور کار است.

الیاسی ادامه داد: همچنین احداث ۷ هزار مسکن روستایی در استان کردستان در دستور کار بوده که تاکنون ۵ هزار واحد آن به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان کردستانی شده و مابقی نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

وی برنامه ساخت مسکن خودمالکی در استان را ۱۶ هزار و ۳۷۰ واحد عنوان کرد و یادآور شد: در این بخش تاکنون ۶ هزار و۲۸۵ واحد به بانک های کردستان معرفی شده که از این تعداد ۳ هزار و ۶۲۱ واحد تعیین تکلیف شده و برای مابقی هنوز عقدقرارداد صورت نگرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی ککردستان بیان کرد: در شهری همچون دیواندره ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن ملی آماده آغاز عملیات اجرایی بوده، اما بانک ها تمایلی به پرداخت تسهیلات و گردش مالی در این شهرستان ندارند.

الیاسی از افزایش تسهیلات بخش مسکن ملی از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد در استان خبر داد و گفت: در استان های دیگر این تسهیلات اعمال شده و مشکلی نیست.

کلنگ زنی ۶ هزار واحد مسکن روستایی در کردستان

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان نیز در این جلسه از کلنگ زنی ۶ هزار واحد مسکن روستایی در استان خبر داد و اظهار کرد: ۷۱۲ نفر متقاضایی مسکن سال هاست که بلاتکلیف مانده و انتظار می رود که تعیین تکلیف شوند.

سعید رسولی با انتقاد از رویکرد و تعلل بانک ها در پرداخت تسهیلات، افزود: گزارشات پرداختی بانک ها را قبول ندارم، ۱۸ درصد مسکن ملی استان در بخش روستایی تعریف شده که با چالش های زیادی مواجه بوده و بعد از گذشت ۲ سال از عمر دولت، هنوز در حال تامین زمین هستیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۷۸ درصد عملکرد پرداخت تسهیلات مسکن ملی روستایی در استان محقق شده است، ادامه داد: بر اساس مصوبه میزان تسهیلات روستایی از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ ۵ درصد مصوب شده که در صورت تسریع در پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها در کردستان، دیگر فرد روستایی انگیزه ای برای مهاجرت نخواهد داشت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان یادآور شد: اکنون که میزان تسهیلات بانکی ساخت مسکن روستایی افزایش یافته، هنوز تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی به روستائیان به صورت کامل پرداخت نشده که انتظار می رود جهت جلوگیری از تجمعات و مراجعات متعدد مردمی به بنیاد مسکن، هر چه سریع تر این تسهیلات پرداخت شود.

رسولی از شناسایی ۱۰ هزار نفر متقاضی در سامانه سیب خبر داد و بیان کرد: ساخت ۶ هزار قطعه زمین روستایی در سفر اخیر رئیس جمهور کلنگ زنی شده که تاکنون ۳۵۰۰ قطعه تامین و ۲۵۰۰ قطعه از محل دیگر و به خاطر آبروی استان، این مسئولیت را تقبل کردیم.

وی گفت: هنوز تسهیلات ۷۱۲ نفر متقاضی ساخت مسکن ملی از سوی بانک ها پرداخت نشده و این در حالی ست که بانک ها طوری وانمود کرده که همراهی می کنند.

بانک های کردستان تسهیلات مسکن ملی را پرداخت کنند

معاون نظارت سازمان بازرسی استان کردستان نیز در این جلسه ضمن قدردانی از نگاه و اقدامات مثبت دولت بابت اتمام پروژه های نیمه تمام، اظهار کرد: از دید نظارتی، بهره برداری از این پروژه ها اقدامی ارزشمند بود.

محمدامین حیدری افزود: در مقطعی مشکل تامین زمین مسکن ملی در استان داشتیم که اکنون تا حدودی برطرف شده و الان باید بانک ها در جهت پرداخت تسهیلات همراهی کنند.

وی با انتقاد از اینکه بانک های بخش خصوصی در پرداخت تسهیلات و جوانی جمعیت در استان پای کار نمی آیند، ادامه داد: بنای سازمان بازرسی بر تعامل بوده در غیر اینصورت، ابزارها برای برخورد قانونی به ویژه در بخش مسکن ملی وجود دارد.

معاون نظارت سازمان بازرسی استان کردستان خواستار تعیین تکلیف اراضی جوانی جمعیت شد و یادآور شد: انتظار می رود که پس از در نظر گرفتن زمین و در آستانه واگذاری، خانواده ها برای دریافت زمین به جلسه دعوت شوند.

کد خبر 2762985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha