برای اجرای طرح گردشگری روستای پیاوین ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان هزینه شد

سرویس کردستان- رییس بنیاد مسکن شهرستان بانه برای اجرای طرح گردشگری روستای پیاوین ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده گفت: علاوه بر این امسال نیز بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به این روستا اختصاص یافته است.

بختیار خدری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار کرد پرس اظهار داشت: برای اجرای طرح گردشگری روستای پیاوین از محل اعتبارات ملی بنیاد مسکن هزینه می شود که شامل دیوار چینی، اجرای سواره، پیاده رو سازی، جداره سازی، رمپ، پله، بازسازی چشمه و سرویس های بهداشتی است از مصالح بومی که همخوانی با محیط روستا دارد استفاده شده است.

خدری با بیان اینکه تاکنون این پروژه بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته افزود: چشمه روستا ساماندهی شده بخشی زیادی از دسترسی منازل با اجرای رمپ و پله انجام شده و پارک روستاها به اتمام رسیده با توجه به نیازهای روز هر ساله طرح جدیدی در روستای پیاوین اجرا می شود تا زمینه برای ماندگاری گردشگران فراهم شود.

وی گفت: مهمترین هدف از اجرای طرح گردشگری و بافت با ارزش روستای پیاوین جذب گردشگران، حفظ و احیای بافت معماری سنتی و پله کانی است که نوع مصالحی که در بافت این روستا بکار رفته با طبیعت و توپوگرفی منطقه مطابقت دارد.

رییس بنیاد مسکن شهرستان بانه ادامه داد: امسال کارهای زیرساختی این روستا به پایان می رسد که بعد از آن تهیه غرفه ها و اختصاص واحدهای مسکونی بومگردی برای اقامت مسافرین در شب است که باید توسط روستاییان و سرمایه گذاران اجرایی شود.

وی گفت: ایجاد غرفه های برای عرضه محصولات محلی زمینه را برای اشتغال مردم بومی فراهم می کند و در آینده نیز یک مرکز غذا خوری و یک واحد پرورش ماهی احداث می شود.

خدری ادامه داد: قسمت عمده زیر ساخت های که وظیفه بنیاد مسکن بوده در حال انجام است و بخش های مانند جداره سازی، روشنایی و بخشی از مسیر سواره هنوز انجام نشده با انجام این اقدامات وظایف ما در اجرای این طرح به پایان می رسد.

وی با بیان اینکه بسیاری از روستاهای بانه قابلیت اجرای طرح های گردشگری و با حفظ بافت با ارزش را دارد اظهار داشت: برای اجرای طرح های گردشگری روستای آلوت با توجه به شاخص های مناسب پیشنهاد دادیم که باتوجه به طبیعت خاص این روستا اکثر محصولات نوبرانه در این روستا به بازار عرضه می شود همچنین یک دریاچه طبیعی دارد.

رییس بنیاد مسکن شهرستان بانه با ییان اینکه بسیاری روستاهای بانه شاخصه های دارند که قابلیت اجرا طرح های گردشگری و با حفظ بافت با ارزش را دارند، افزود: روستای هفتاش به واسطه وجود قران تاریخی، روستای سونج زادگاه استوره قهرمان مامه ره حه، روستای بیاندره نیز به دلیل وجود درخت ۱۵۰۰ ساله، روستای مجسه نیز به دلیل طبیعت بکر و دست نخورده و روستای نژو به دلیل وجود قلعه های تاریخی از روستاهای مهم هدف گردشگری است.

روستای پیاوین با ۵۱ خانوار و ۲۰۰ نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتر بانه و در بخش نمشیر واقع شده است این روستا بافت قدیمی و پلکانی دارد و حفظ این بافت باعث توجه گردشگران به روستا شده و پروژه گردشگری روستا نیز گردشگری با حفظ بافت با ارزش روستایی در حال اجرا است.

طرح معرفی روستای پیاوین به عنوان روستای هدف گردشگری در سال ۱۳۹۶ آغاز شد به دلیل بافت های با ارزش روستایی، در اجرای این طرح استفاده از گل، سنگ و چوب در احداث بناها و شکل پله کانی انتخاب شده است این پروژه اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی  دارد.

کد خبر 2763203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha