باید از هنر هه لپه رکی حفاظت شود

سرویس کردستان_ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: هه لپه رکی هنری تلفیقی است به عبارتی ترکیبی از رقص و حرکات تلفیقی که ریشه در آداب و رسوم گذشته دارد که باید این هنر حفظ شود.

به گزارش خبرنگار کردپرس علی اصغر دریایی شامگاه سه شنبه در مراسم آغاز پنجمین جشنواره سراسری هه لپه رکی بانه با بیان اینکه جشنواره هه لپه رکی با صورت رقابتی برگزار می شود افزود: هنر هه لپه رکی قدمتی چند هزار ساله دارد باید. برای تقویت این هنر سنتی_ آیینی تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: هه لپه رکی در گذشته مراسم شادی، غم و پیروزی اجرا شده و در هر مراسمی نوعی هه لپه رکی اجرا کردند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با اشاره به اینکه هر شهرستان یک رویداد هنری خاص دارد بیان کرد: رویدادهای هنری به شناسنامه هنری شهرها تبدیل شده به عنوان مثال تئاتر خیابانی مریوان و تئاتر کردی سقز به شناسنامه این شهرها تبدیل شده است.

دریایی در بخش دیگری از سخنانش به وقایع تلخ غزه اشاره کردو گفت: این روزها شاهد مظلومیت مردم غزه و کشتار بی رحمانه آنها از سوی رژیم صهیونسیتی هستیم همه ما از این اتفاق ناراحت و اندوهگین هستیم.

وی اضافه کرد: اکنون کودکان شهر امام شافعی حال خوبی ندارند و هر انسانی از این ظلم و کودک کش دلش به درد می آید و آن را محکوم می کند.

 پنجمین جشنواره سراسری ایینی_ سنتی هه لپه رکی بانه با حضور ۱۳ گروه منتخب جشنواره و اجرای کارناوال و برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و غذاهای سنتی به مدت سه روز در بانه اجرا می شود.

برای برگزاری این جشنواره ۴۰ اثر از هفت استان کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۱۳ اثر به مرحله نهایی جشنواره راه یافت.

گروه‌های هه‌لپه‌رکی به‌روژه بانه، تافگه سردشت، گووند ارومیه، روژ مرگور، دوانزه سواره قلای مریوان، ایلامیان ایلام، سیروان ایلام، هتاو مهاباد، هوزان مهاباد، ، رشتی ساوجی مریوان و چیکای خراسان به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند و گروه چیا سقز و بروسکه بانه نیز در بخش جنبی اجرا خواهد داشت.

گروه‌هایی که به مرحله نهایی اجرای جشنواره راه یافته 2 دوره برای داوری جشنواره هه‌لپه‌رکی اجرا می‌کند.
وی اظهار داشت:

همزمان با برگزاری این جشنواره، کارگاه‌های آموزش هه‌لپه‌رکی برگزار می‌شود که این بخش برای عموم آزاد است.

داوری این جشنواره با همکاری قطب الدینی صادقی، حسین احمدی، سید احمد توکلی، عطا روشن زاده و رابه ر کوردستانی است.

در شهرستان بانه 9 گروه هه‌لپه‌رکی مجوز دارند که به طور متوسط 400 نفر در این گروه‌ها فعالیت می‌کنند.
نخستین جشنواره هه‌لپه‌رکی بانه سال 1390 و چهارمین جشنواره هه‌لپه‌رکی در نوروز سال 1401 برگزار شد.
هه‌لپه‌رکی نوعی رقص کردی است که در مراسم‌های مختلف و در زمان شادی و عزا به شیوه‌های مختلف اجرا می‌شود و هر نوع هه‌لپه‌رکی پیامی خاص را به مخاطب می‌رساند.

کد خبر 2763242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha