منطقه آزاد مهران دروازه تحول اقتصادی استان می‌شود / ایجاد منطقه آزاد مشترک بین ایران و عراق

سرویس ایلام - مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری مهران در آین جانمایی پارک پلی پروپیلن در این منطقه که با حضور استاندار ایلام، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و جمعی از مدیران کل و اصحاب رسانه برگزار شد از ایجاد یک منطقه آزاد تجاری مشترک با کشور عراق در مرز مهران خبر داد و گفت: ایجاد منطقه آزاد مشترک با عراق یکی از ظرفیت های اقتصادی جدیدی است که به اقتصاد استان و کشور کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، نورالدین رحیمی عنوان کرد: منطقه آزاد مهران تنها نقطه ای در استان بود که سرمایه گذاران برای ایجاد پارک پلی پروپیلن از آن استقبال می کردند.

وی افزود: با همکاری منابع طبیعی استان و مشاور طرح جامع، و بررسی محدوده منطقه آزاد مهران و بر اساس پیوست‌های زیست محیطی و جهت باد غالب جهت جانمایی صنایع آلاینده در آینده منطقه آزاد، این منطقه که تقریبا انتهای منطقه آزاد است به عنوان مکان مناسب برای جانمایی صنایع گروه سه در نظر گرفته شده و برای پارک پلی پروپیلن نیز همین مکان را در نظر گرفته ایم.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری مهران خاطرنشان کرد: با توجه به جلساتی که با کارشناسان و مدیران هلدینگ خلیج فارس داشتیم، نیازمندی اعلام شده از سوی هلدینگ ۳۰۰ هکتار بود که فعلا ۲۰۰ هکتار برای اجرای پارک پلی پروپیلن در نظر گرفته شده و ۱۰۰ هکتار نیز به عنوان ذخیره برای طرحهای توسعه ای آینده در نظر گرفته شده که در صورت نیاز واگذار خواهد شد.

رحیمی اظهار داشت: تمام شاخص های مختلف زیست محیطی، پدافند غیرعامل، فاصله از مناطق مسکونی، الزامات میراث فرهنگی و مسائل زیرساختی اعم از وجود آب، برق، فیبر نوری و... همگی در نظر گرفته شده و توسط کارشناسان پترول بررسی شده و مورد تایید قرار گرفته است و اکنون استان ایلام و منطقه آزاد تجاری مهران آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارد.

وی ضمن اشاره به مشوقهای موجود در منطقه آزاد مهران برای سرمایه گذاران اعم از معافیتهای مالیاتی، معافیتهای گمرکی و ارزش افزوده آن، خاطرنشان کرد: یکی از مباحث مهم برای این منطقه که توسط استاندار ایلام در حال پیگیری است ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشور عراق است که خوشبختانه مقامات این کشور نیز موافقت کرده اند در مرز زرباطیه که هم مرز با منطقه آزاد تجاری مهران است، یک منطقه آزاد مشترک با ایران ایجاد کنند.

رحیمی ادامه داد: در این راستا از طریق دفتر وزارت خارجه در استان ایلام پیگیری هایی صورت گرفته و اخیرا با مدیرکل اقتصادی وزارت امور خارجه جلسه ای برگزار شد و این موضوع مهم در دستور کار قرار گرفته و قرار است  جلساتی با طرف عراقی برگزار شود.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری مهران یادآور شد: بناست این منطقه آزاد مشترک با ۲۰۰ هکتار از سوی ایران و ۲۰۰ هکتار از سوی عراق و با درنظر گرفتن ملاحظات فنی و حقوق بین الملل، با یک الگوی مشخص به شکل یک منطقه آزاد مشترک و متصل به هم در مرز مهران ایجاد شود و این مهم یکی از موقعیتها و ظرفیتهای بزرگی است که به مهران افزوده خواهد شد و در رونق هر چه بیشتر این منطقه و به تبع آن پارک پلی پروپیلن موثر خواهد بود.

او گفت: گرچه گمرک مهران در بین ۱۲ گمرک مرزی با عراق بالاترین میزان صادرات را دارد، اما این صادرات به گونه ای است که یک بازار منظم و تقاضای منظم برای آن وجود ندارد و فعالیت آن بر اساس یک بازار با تقاضای سنتی است که در صورت فعال شدن منطقه آزاد مهران و توسعه بازاریابی منظم و سازمان یافته در آن، قطعا ظرفیت این منطقه بالاتر نیز خواهد رفت.

کد خبر 2763290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha