خیال خام حفاران غیرمجاز برای قلعه «دم دم»

سرویس آذربایجان غربی- فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از دستگیری ٧ حفار غیرمجاز قلعه تاریخی دم دم ارومیه خبر داد.

به‌گزارش کردپرس، بهزاد حجابی با اعلام این مطلب اظهار کرد: این افراد طی یک عملیات منسجم و هماهنگ با مشارکت پاسگاه انتظامی بالانج در ارتفاعات صعب‌العبور قلعه باستانی دم دم ارومیه دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: همچنین در این عملیات تعدادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز از قبیل موتور برق، بتن کن، دینامیت و ... از متهمان کشف و ضبط شد.

او گفت: طبق بررسی‌های انجام شده متهمان در این حفاری غیرمجاز از مواد منفجره استفاده کرده و خسارت زیادی را به بخشی از عرصه قلعه وارد کرده‌اند.

گفتنی است؛ قلعه باستانی دم دم یکی از قلاع تاریخی و مهم جنوب شهر ارومیه است که زمان احداث آن به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد، این قلعه در زمان صفویه توسط حاکم ارومیه، امیرخان برادوست، بازسازی و مورد استفاده قرار گرفته و پس از آن متروک و به دست فراموشی سپرده می‌شود.

نخستین بار پرفسور ولفرام کلایس باستان‌شناس و مهندس برجسته آلمانی در سال ۱۹۷۰ میلادی در مسیر حرکت از ارومیه به اشنویه این اثر تاریخی را بررسی و بازدید کرده و اطلاعاتی از آن را منتشر کرد.

او این محوطه را با نام قلعه زندان معرفی و این قلعه را به اورارتوها نسبت داد و معتقد است بقایای موجود در قلعه متعلق به قرون وسطی است.

کد خبر 2763479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha