عدم استفاده اقلیم کردستان از آب به عنوان اهرم فشار علیه بغداد

سرویس جهان- انستیتو صلح آمریکا اعلام کرد برخلاف برخی گزارشها، دولت اقلیم کردستان از منابع آبی اقلیم کردستان به عنوان اهرم فشار علیه دولت مرکزی عراق استفاده نکرده است.

به گزارش کردپرس، موسسه صلح آمریکا اخیرا در گزارشی به پیامدهای جدی تغییر وضعیت آب و هوا در عراق و تاثیر احتمالی آن بر ورابط اقلیم کردستان با دولت فدرال عراق پرداخته است.

این موسسه با اشاره به این که 85 درصد از منابع آبی اقلیم کردستان، با وجود احداث سدهای متعدد وارد حوزه استحفاظی دولت فدرال عراق می شود، اقلیم کردستان عراق تاکنون نخواسته است، با وجود اختلافات متعدد با بغداد، از این مسئله به عنوان اهرم فشار برای کسب امتیاز از بغداد استفاده کند.

تهیه کنندگان این گزارش که با مقامات دولت اقلیم کردستان و مقامات دولت فدرال عراق مصاحبه کرده اند، گفته اند مقامات وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان عراق گفته اند آنها به مقررات توزیع منابع آبی پایبند هستند و مقامات دولت محمد شیاع السودانی نیز اذعان کرده اند که مقامات کرد عراق تاکنون در مذاکرات بر سر اختلافات مالی، هرگز مسائل آبی را برای فشار بر بغداد مطرح نکرده اند.

این موسسه مهمترین مسئله مورد اختلاف میان دو طرف را مسائل مالی دانسته است. البته مقامات اقلیم کردستان گفته اند دولت مرکزی در تخصیص بودجه برای پروژه های آبی مانند احداث سد و یا تصفیه خانه که به پاکیزه شدن آب ورودی به استانهای جنوبی تر در حوزه استحفاظی دولت فدرال عراق کمک می کند، اهمال کرده است.

کد خبر 2763853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha