آینده روابط اقلیم کردستان عراق و آمریکا

سرویس جهان- ایالات متحده با کردهای عراق از طریق حمایت از نیروهای پیشمرگه وارد کمپین مبارزه با داعش شد. با این حال اقلیم کردستان اکنون پس از شکست داعش با چالش های امنیتی مواجه است. ایالات متحده باید حمایت خود را از دولت اقلیم کردستان برای حفظ ثبات در منطقه افزایش دهد.

به گزارش کردپرس، ایالات متحده روابط خود را با کردها در عراق از طریق ارائه کمک های بشردوستانه و نظامی، بر اساس منافع مشترک در مهار معضل امنیتی در منطقه تقویت کرده است. دولت اقلیم کردستان و نیروهای نظامی آن موسوم به پیشمرگه، داعش را در سال 2017 با حمایت ائتلاف تحت رهبری آمریکا شکست دادند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد چهار سال دیگر از پیشمرگه ها برای عملیات ضد داعش حمایت می کند و تعهد خود را به شرکای کرد خود نشان می دهد و فداکاری کردها برای آزادسازی بیش از 50000 کیلومتر مربع از منطقه تحت کنترل داعش را ارج می نهد. از آنجایی که خط مقدم نبرد با داعش تنها 55 مایل از شهرهای بزرگ مانند اربیل فاصله داشت، زیرساخت ها و مناطق مسکونی در اقلیم کردستان عراق بیشتر تحت تاثیر اقدامات تروریستی داعش قرار داشت.

ایجاد استراتژی منسجم بین اقلیم کردستان و ایالات متحده همچنان ابزاری قدرتمند در برابر تهدیدهای گروههای افراطی است. با این حال، باید توجه داشت که پرداختن به وضعیت امنیتی کنونی در این منطقه مستلزم تغییر تمرکز است زیرا ممکن است تنها هماهنگی عملیات نظامی برای شکست داعش دیگر کافی نباشد. وزارت دفاع آمریکا به حمایت از اصلاحات به منظور سازماندهی نیروهای پیشمرگ و ارج نهادن به فداکاری های کردها در میدان جنگ ادامه خواهد داد. با این حال، هنوز ایدئولوژیک داعش در ذهن برخی در منطقه و فراتر از آن هنوز باقیست. اگر اعضای سابق داعش بتوانند همکارانی برای خود جذب کنند یا دوباره اقدام به سازماندهی کنند، ممکن است یک نقض امنیتی دیگر در خاورمیانه بویژه در عراق و سوریه ایجاد شود.

اگرچه در حال حاضر تهدید داعش مهار شده است اما آسیب پذیری ها در منطقه اقلیم کردستان نگرانی در مورد نقش منطقه ای ایالات متحده را افزایش داده است. همزمان با درگری در غزه، حملات به پرسنل آمریکایی در منطقه زنگ خطر را برای ایالات متحده و متحدانش به صدا درآورده است. حملات هواپیماهای بدون سرنشین به پایگاه نظامی آمریکا در اربیل و حملات هوایی ترکیه در نزدیکی نیروهای آمریکایی در شمال شرق سوریه یا روژاوا اتفاقی نیست. ناگفته نماند، اختلافات سیاسی مداوم بین دولت اقلیم کردستان و عراق فدرال ستون های اساسی خودگردانی کردستان عراق و روابط آن با ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

تعهدات واشنگتن نسبت به اقلیم کردستان عراق

واشنگتن از تشدید خطرات امنیتی گروه های شبه نظامی و ترکیه که واحدهای نظامی آنها در امتداد مرزهای سوریه و عراق قرار گرفته، نگران است. اقلیم کردستان عراق به خاطر میزبانی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده و کنسولگری‌های خاری به انجام حملات موشکی و پهپادی تهدید شده است. لازم است واشنگتن برای جلوگیری از بروز یک نقض امنیتی دیگر در منطقه، به آسیب‌پذیری‌های اقلیم کردستان رسیدگی کند و از نظر امنیتی، اطلاعاتی و پشتیبانی بالقوه نیروهای آمریکایی به این منطقه کمک کند.

تریفه عزیز، نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در ایالات متحده، بر اهمیت تقویت یکپارچگی سیاسی کردهای عراق تاکید کرده است. او به دولت آمریکا گفته است که کردها « تنها به دنبال انتقاد کردن {از آمریکا} نیستند بلکه به دنبال دریافت کمک از آن برای بهبود سیستم حکمرانی خود هستند.» وجود اقلیم کردستان کارآمد از نظر سیاسی، که اعتبار داشته باشد، پتانسیل کمک به ایجاد یک منطقه باثبات و امن را دارد. او همچنین خاطرنشان کرد که تلاش‌های اخیر عراق برای متمرکز کردن قدرت و عقب‌نشینی از تعهداتش در قبال کردها در تضاد با اصول مندرج در قانون اساسی است. خواسته های کابینه جدید حکومت اقلیم کردستان از بغداد، با وجود در دسترس بودن منابع سیاسی، نظامی و اقتصادی، نادیده گرفته می شود. توجه به این نکته ضروری است که ارزش‌های دموکراتیک مشترک بین کردها و آمریکایی‌ها برای مقابله با عناصر افراطی در منطقه مفید است. با این وجود، یکی از چالشهای فعلی، اختلافات سیاسی فعلی در بغداد و مشخص نبودن مرجع تصمیم گیر نهایی در مرکز است.

واشنگتن باید موضع روشنی در مورد اقلیم کردستان اتخاذ کند و همزمان کردها را از تلاش‌ برای صلح دلسرد نکند. به دلیل تلاش اقلیم کردستان در سال 2017 برای فراهم کردن زمینه ایجاد یک کیان مستقل با برگزاری رفراندوم استقلال، مقامات در بغداد برخی تلاش های نخبگان کرد، از جمله در تلاش برای حفظ هویت فرهنگی و قومی، ارتقا سطح راهبری، تقویت تجارت با همسایگان اقلیم کردستان و تبادل هیئت ها را اقداماتی تهدیدآمیز تلقی می کنند. تلاش های تمرکزگرایانه بغداد خودگردانی کردستان عراق را تضعیف می کند و این اقدامات بغداد اساساً با هدف حفظ صلح بوجود آمده در منطقه که با تلاش های ایالات متحده، اقلیم کردستان و عراق به دست آمده، مغایرت دارد.

جلوگیری از فروپاشی حکومت اقلیم کردستان

اقدام اخیر در منع تردد در گذرگاههای اربیل و کرکوک که توسط دولت ایجاد شد، باعث بروز تنش بین جوامع کرد و عرب شد. این منع آمد و شد پس از بازگشایی دفتر حزب دمکرات کردستان عراق اتفاق افتاد. دولت عراق شش سال پیش در جریان وورد به کرکوک و عقب نشینی نیروهای کرد این دفاتر را بست. مقامات محلی و فدرال نتوانستند مداخله کرده و از اقدامات خشونت آمیز جلوگیری کنند که در نهایت منجر به کشته شدن چهار نفر از کردها و زخمی شدن چندین نفر دیگر شد. در روز 3 سپتامبر نیز درگیری کوتاهی بین نیروهای عراقی و نیروهای پیشمرگه رخ داد که ناشی از اختلاف نظر بر سر کنترل یک پاسگاه مهم نظامی در منطقه مخمور بود. به گفته سخنگوی ارتش عراق، این درگیری منجر به کشته شدن سه نفر شد. حکومت اقلیم کردستان علیرغم تنش ها با دولت فدرال، با حل کردن مناقشه تیپ مشترک پیشمرگه و نیروهای عراقی به منظور جلوگیری از درگیری بیشتر در منطقه مخمور وضعیت را کنترل کرد.

در کنار تنش‌های امنیتی، اصرار مداوم بغداد بر توقف صادرات نفت از اقلیم کردستان و کنترل فرودگاه‌های بین‌المللی آن، منجر به اقداماتی برای انحلال مراجع قانونی اقلیم کردستان شده است. پارلمان عراق در ژانویه 2023، «صنعت نفت کردستان را بیش از پیش تحت کنترل بغداد قرار داد». اقتصاد اقلیم کردستان به صنعت نفت آن وابسته بوده است. بنابراین، این اختلافات تلخ بر سر صادرات نفت، تهدیدی امنیتی برای اقلیم کردستان است، ثبات اقتصادی و خودگردانی آن را تضعیف می‌کند و آن را آسیب‌پذیرتر می‌کند.

حمایت از قانون اساسی فدرال عراق و حفاظت از اختیارات اقلیم کردستان و حفظ تعادل شکننده میان ذینفعان منطقه و کاهش تنش در میان مردم عراق اهمیت یکسانی دارد. ایالات متحده بر محدود کردن تمرکز قدرت در عراق و پایبندی به سیستم فدرال تمرکز کرده است. به همین دلایل، تضمین ثبات داخلی اقلیم کردستان و امنیت منطقه ای گسترده تر بسیار مهم است. این مسئله شامل جلوگیری از بروز درگیری های جدید است. ایالات متحده همچنین نقشی حیاتی در میانجیگری بین بازیگران منطقه ای در اقلیم کردستان و عراق ایفا می کند.

منطقه کردستان عراق به خاطر موقعیت جغرافیایی، فرهنگ، میراث و هویت آن شناخته شده است. این ویژگیها پتانسیل این را دارد که به الگویی برای شکوفایی و امید در خاورمیانه تبدیل شود. کردهای عراق با حمایت متحدان خود می توانند ضمن برخورداری از امنیت و رفاه از منافع حامیان خود نیز محافظت کنند.

منبع: مرکز ویلسون

کد خبر 2763955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha