یک مقام استانداری کردستان مدعی «توزیع سازمان یافته داروی سقط جنین» در استان شد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان گفت: داروهای سقط جنین به صورت گسترده و سازمان یافته در استان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. در اکثر استان ها شعبه سقط جنین تشکیل شده که در استان این شعبه را نداریم و لازم است حداقل بررسی این پرونده ها در اولویت باشد.

به گزارش کرد پرس، کرد پرس بر اساس خبری که خبرگزاری دولت (ایرنا) از جلسه ای با عنوان «قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان» منتشر کرده است؛ مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان در این نشست با بیان اینکه سقط جنین یکی از مسائل تاثیرگذار در کاهش نرخ جمعیت در استان است، گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان سقط جنین در استان در دسترس نیست اما لازم است برنامه های جدی برای مقابله با این مسئله در نظر گرفته شود.

زینب زاله افزود: با وجود نظارت هایی که از مطب های پزشکان و عطاری ها و غیره انجام می شود، اما سقط جنین به صورت گسترده توسط برخی از پزشکان در مطب های خود و حتی عطاری ها انجام می شود، لذا باید نظارت ها بیشتر شده و تدابیری اتخاذ شود چرا که دانشگاه علوم پزشکی به تنهایی نمی تواند با این مسئله برخورد کند.

وی با بیان اینکه همچنین داروهای سقط جنین به صورت گسترده و سازمان یافته در استان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد، اظهار کرد: در اکثر استان ها شعبه سقط جنین تشکیل شده که در استان این شعبه را نداریم و لازم است حداقل بررسی این پرونده ها در اولویت باشد.

ابطال پروانه ماما و پزشک در صورت انجام سقط غیرقانونی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در این نشست از سقط قانونی ۲۰۵ جنین در سال گذشته و امسال در این استان خبر داد و بیان کرد: تمام موارد سقط جنین قانونی باید در یک سامانه بارگذاری شود و بر اساس آن سال گذشته ۱۰۸ مورد و امسال هم تا پایان آبان ماه ۹۷ مورد سقط قانونی جنین در استان به ثبت رسیده است.

فرزام بیدارپور بر اجرای ماده های ۵۵ و ۵۶ قانون در بحث جوانی جمعیت در راستای مهار و کاهش سقط جنین تاکید کرد و ادامه داد: با اجرای ماده ۵۶ ممنوعیت سقط جنین عمدی، پروانه هر پزشک یا مامایی که تخلف کند، باطل می شود.

وی از تشکیل دبیرخانه سقط جنین در استان خبر داد و یادآور شد: راه اندازی مرکز نفس در چند استان آغاز شده و دانشگاه علوم پزشکی نیز امکانات لازم را تامین کرده و دفتر مرکزی در استان فعال است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: امسال ۲ مورد سقط غیرقانونی جنین در کردستان گزارش شده که پرونده آنها در کمیسیون ماده ۱۱ در حال بررسی است. یک مورد در بلوک زایمان یکی از بیمارستان ها اتفاق افتاد که بلافاصله مسئول بخش جا به جا و با ماماها نیز برخورد لازم صورت گرفت.

تدوین بانک اطلاعاتی دقیق از سقط های غیرقانونی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان هم  در این جلسه اظهار کرد: موضوع سقط جنین از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید در این حوزه بانک اطلاعاتی دقیقی داشته باشیم؛ ضمن اینکه باید با جدیت با سقط جنین برخورد شده و حوزه سلبی تقویت شود.

مهدی رمضانی با تاکید بر اینکه باید با سوداگران و توزیع کنندگان داروی سقط جنین برخورد قاطع صورت گیرد، گفت: در این حوزه اقدامات زیادی هم در فضای مجازی انجام می شود که نباید منفعل باشیم بلکه لازم است با استفاده از ظرفیت پلیس فتا با این افراد برخورد شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: کمیته های تخصصی قرارگاه باید برای حوزه سلبی برنامه داشته باشند، ضمن اینکه انجام کارهای امنیتی و برخورد با متخلفان باید بازدارنده باشد و با افرادی که منجر به سقط غیرقانونی می شوند، برخورد شود.

کد خبر 2764013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha