در دولت مسرور بارزانی از مجموع۵۳ ماه حقوق کارکنان، فقط حقوق ۳۳ ماه به صورت کامل پرداخت شده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دراو میدیا در گزارشی به وضعیت پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان از ابتدای دولت نهم به ریاست مسرور بارزانی پرداخته و نشان داده است که دولت اقلیم کردستان در موضوع پرداخت حقوق کارکنان نزدیک به 11 هزار میلیارد دینار به حقوق بگیران اقلیم کردستان بدهکار است.

به گزارش کردپرس به نقل از دراو میدیا، دولت نهم اقلیم کردستان در ۵۳ ماه گذشته تنها حقوق ۳۳ ماه کارکنان اقلیم کردستان را به طور کامل پرداخت کرده است، ۱۰ ماه آن را با کسری پرداخت کرده است و ۱۰ ماه دیگر را یا پرداخت نکرده است یا آن را به تاخیر انداخته است، مجموع پول های پرداخت نشده، این طور برآورد می شود؛

۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد دینار" عدم پرداخت کامل حقوق ۷ ماه"

۱ هزار و ۷۰۱ میلیارد دینار" حقوق ۹ ماه با کسر ۲۱%"

۱۶۲ میلیارد دینار" حقوق ۱ ماه با کسر ۱۸%"

۲ هزار ۸۲۳ میلیارد دینار" حقوق ۳ماه ۲۰۲۳" به تاخیر افتاده است.

از این رو مجموع تمامی آن حقوق هایی که در دولت نهم پرداخت نشده است معادل ۱۰هزار و ۹۸۶ میلیارد دینار است.

پس انداز، کسر و عدم پرداخت حقوق کارکنان اقلیم

در تبلیغات انتخاباتی (۲۰۱۸/۹/۳۰) احزاب سیاسی برای بازگرداندن حقوق پس انداز شده و بازکردن حساب برای کارکنان حقوق بگیر تبلیغ می کردند. با آغاز به کار دولت نهم در (۲۰۱۹/۱۰/۷)، حقوق بگیران در انتظار بازگشت حقوق پس انداز شده خود بودند، اما دولت نوآوری جدیدی ابداع کرد و نام آن را کسورات گذاشت، این درحالی است که در سال ۲۰۲۰ رکورد تعداد عدم پرداخت حقوق به ثبت رسید.

بنابراین استحقاقات مالی حقوق بگیران که بر عهده دولت اقلیم کردستان است، فقط در دولت نهم علاوه بر پس انداز حقوق بالای کارمندان، حدود ۱۱ هزار میلیارد دینار است.

موضوع پس انداز حقوق ها در دولت هشتم اقلیم کردستان به ریاست نچیروان بارزانی آغاز شد، در مدت زمان میان سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، حقوق کامل ۵ ماه کارکنان پرداخت نشده و ۲۳ ماه یک چهارم حقوق و ۱۱ ماه بخشی از حقوق آنها پس انداز شد.

 اما در کابینه نهم موضوع حقوق وارد مرحله جدیدی شد که اختراع کسورات به جای پس انداز بود! در این دولت حقوق ماه های (۴، ۵، ۶، ۷، ۸، ۱۱، ۱۲ سال ۲۰۲۰) پرداخت نشد، حقوق ۹ ماه با کسر (۲۱%) و حقوق یک ماه با کسر (۱۸%) در سالهای (۲۰۲۱ - ۲۰۲۲) به کارکنان اقلیم کردستان پرداخت شده است.

بنابراین اگر مجموع مخارج حقوق را ماهانه (۹۰۰ میلیارد) دینار تخمین بزنیم- از ابتدای روی کار آمدن دولت نهم، مقدار هزینه حقوق (۸۹۵ میلیارد) بوده است، اما مخارج حقوق به طور مداوم افزایش یافته است و بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت اقتصاد که مخارج شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده است، مجموع مخارج حقوق ماهانه کارکنان بیش از (۹۴۱ میلیارد) دینار بوده است، مجموع حقوقی که از کارکنان دولت نهم کسر شده و به آنها پرداخت نشده است عبارت است از؛

(۷) ماه قطع حقوق X (۹۰۰ میلیارد) دینار = (۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد) دینار

(۹) ماه با کسر (۲۱%) X (۱۸۹ میلیارد) دینار = (۱هزار و ۷۰۱ میلیارد) دینار

(۱) ماه با کسر (۱۸%) X (۱۶۲ میلیارد) دینار = (۱۶۲ میلیارد) دینار

اکنون که وارد ماه دسامبر (۲۰۲۳) می شویم هنوز حقوق ماه های (۹، ۱۰ و ۱۱) کارکنان پرداخت نشده است که معادل مبلغ (۳) ماه حقوق معوقه X (۹۴۱ میلیارد) دینار =  (۲ هزار و ۸۲۳ میلیارد) دینار است.

بنابراین مجموع حقوق پرداخت نشده در دولت نهم معادل؛ (۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد) دینار «حقوق کامل ۷ ماه» + (۱ هزار و ۷۰۱ میلیارد) دینار «حقوق ۹ ماه با کسر۲۱ درصد» + (۱۶۲ میلیارد) دینار «حقوق ۱ ما با کسر ۱۸ درصد» + (۲ هزار و ۸۲۳ میلیارد) دینار «حقوق (۳) ماه سال ۲۰۲۳» = (۱۰ هزار ۹۸۶ میلیارد) دینار است.

به تعبیری دیگر، دولت نهم اقلیم کردستان تنها ۳۳ ماه از ۵۳ ماه گذشته حقوق کامل کارکنان اقلیم کردستان را پرداخت کرده است که ۱۰ ماه آن هم با کسری و ۱۰ ماه دیگر را هم یا پرداخت نکرده است یا به تاخیر انداخته است.

کد خبر 2764032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha