پیشی گرفتن روسیه از آمریکا در صنعت نفت اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش مجله اینترنشنال پالسی دایجست، روسیه در صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان بیش از 6 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و از این نظر آمریکا را عقب رانده است.

به گزارش کردپرس، مجله اینترنشنال پالسی دایجست در گزارشی پیرامون ورود روسیه به صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان عراق نوشت: همزمان با افول حضور شرکت های نفتی آمریکا در اقلیم کردستان، دولت روسیه از سال 2017 حضور محسوسی در صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان پیدا کرده و عملا جای شرکت های آمریکا در این منطقه را پر کرده است.

 این مجله با اشاره به این که در حال حاضر فقط شرکت های متوسط و کوچک آمریکا در اقلیم کردستان حدود 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و خدمات آنها به تولید نفت محدود شده است، روسیه همزمان با در اختیار گرفتن 5 میدان نفتی و گازی در اقلیم کردستان در حال ساخت خط لوله انتقال گاز به ترکیه و توسعه خط لوله نفتی آن است.

این نشریه سیاسی آمریکایی با اشاره به این که سنگ بنای اصلی نفوذ روسیه در صنعت نفت اقلیم کردستان، در سال 2017 و پس از انزوای اقلیم کردستان بر اثر برگزاری رفراندوم استقلال گذاشته شد، نوشته است که حضور روسیه در اقلیم کردستان فراتر از منافع اقتصادی است.

بر اساس این گزارش، روسیه با پرداخت 1.8 میلیارد دلار به حکومت اقلیم کردستان، 60 درصد مالکیت خط لوله نفت اقلیم کردستان به ترکیه را که توسط خود حکومت اقلیم کردستان احداث شده، در اختیار گرفته است. بنابراین، واگذاری بیش از 50 درصد مالکیت این خط لوله مهم به روسیه به مهم ترین اهرم برای افزایش نفوذ روسیه در این منطقه تبدیل شده است.

این نشریه با اشاره به خروج شرکت های نفتی مهم آمریکا از اقلیم کردستان، روابط گسترده روسیه با ترکیه، اتصال خط لوله نفتی و گازی اقلیم کردستان به ترکیه- که احداث خط لوله گازی به شرکت های روسی واگذار شده- و همچنین افزایش سرمایه گذاری روسیه در میادین تحت کنترل دولت مرکزی عراق، هدف از این اقدامات را طراحی استراتژی دقیق از سوی مسکو برای ایجاد خط انرژی از ترکیه تا جنوب عراق و تشدید کنترل بر این منطقه عنوان کرده است.

از نظر این نشریه سیاسی، اقلیم کردستان عراق نیز هدفمند و آگانه بخشی از صنعت نفت انرژی خود را در اختیار روسیه قرار داده تا با برقراری یک استراتژی دقیق در این منطقه که مسکو نقش مهمی در آن خواهد داشت، موقعیت سیاسی، اقتصادی و استراتژیک خود را تقویت کند.

اینترنشنال پالسی دایجست ادعا کرده است که حضور قدرتمند روسیه در صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان و در کنار آن تضعیف موقعیت آمریکا به عنوان مهم ترین متحد غربی اقلیم کردستان در این منطقه، زمینه را برای افزایش هرچه بیشتر نفوذ روسیه در اقلیم کردستان فراهم کرده است.

کد خبر 2764418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha