دیمن زندی: سینمای مستقل کُردی نیازمند حمایت بیشتر است/ می خواهم یک بازیگر زن کُرد موفق باشم

دیمن زندی یکی از بازیگران و هنرمندان آینده دار کردستان است که برای بخش بزرگی از جامعه هنرمندان و هنردوستان کُرد، چهره شناخته شده ای است. او با یک پلن کوتاه در جشنواره فیلم هندوستان با لباس کُردی، بیش از پیش مشهور شد.

به گزارش کرد پرس، مهمترین مسئله ای که در این جشنواره به ذهن دیمن زندی رسید این بود که در مصاحبه با شبکه های تلویزیونی که جشنواره به صورت تصویری پوشش می دادند، خود را به عنوان یک بازیگر کُرد معرفی کند. 

حضور دیمن زندی بازیگر سنندجی فیلم ملودی در جشنواره فیلم هندوستان با لباس کُردی، باعث شد تا توجه بسیاری از هنر دوستان کُرد زبان را به خود جلب کند. خبرگزاری کرد پرس، با این بانوی هنرمند گفت و گویی= انجام داده که مشروح آن را می خوانید.

کرد پرس: شما با جایزه فیلم «ره شه با» در بین جامعه هنرمندان کُرد شناخته شده اید، در رابطه با این فیلم  بیشتر توضیح دهید؟

دیمن زندی: در سال ۲۰۱۶ اکران جهانی فیلم «ره شه با» در سطح جهانی  آغاز شد و در بیش از ۱۰ فستیوال معروف دنیا حضور داشته است اما بنده به عنوان بازیگر نتوانسته بودم در این جشنواره ها حضور یابم و تهیه کننده فیلم در بیشتر این جشنواره ها حاضر شده است.

در جشنواره آسیا پاسفیک لس آنجلس نیز که برنده  جایزه بهترین بازیگر زن شدم باز هم متاسفانه نتوانستم برای دریافت این جایزه با توجه به مشکلات ویزا در فستیوال حضور یابم، اما برای من که اولین نقش بلند را در یک فیلم بازی کرده بودم، جای افتخار داشت و همین مسئله باعث شد تا با خودباوری بیشتری، مسیر بازیگری را ادامه دهم.

تا پیش از فیلم «ره شه با» من در چندین فیلم کوتاه دیگر با آقای «شوکت امین» کار کرده بودم اما این فیلم اولین تجربه بازیگری بنده در یک فیلم سینمایی بلند و به عنوان نقش اصلی بود و جای افتخار دارد.

دیمن زندی: سینمای مستقل کُردی نیازمند حمایت بیشتر است/ می خواهم یک بازیگر زن کُرد موفق باشم

کرد پرس: به جشنواره فیلم هندوستان برگردیم. چطور شد که به ذهنتان رسید در این فستیوال روی سن روی کُرد بودنتان تاکید کنید؟

دیمن زندی: من همیشه خودم را یک دختر کُرد می دانم و در این جشنواره نیز خود را نماینده دختران کُرد می دیدم و به نظرم آن فستیوال بهترین تریبون برای معرفی زنان کُرد بود.

پیش از حضور در این فستیوال به این نحوه معرفی فکر کرده بودم، یعنی لباس و دیالوگ هایی را که می خواستم در آن لحظه بر روی سن بگویم، قبلا آماده کرده بودم.

فیلم ملودی نیز که در جشنواره فیلم هندوستان حضور یافته بود، اولین فیلمی بود که من بازی کرده بودم و در آن از دیالوگ هایی به زبان فارسی استفاده می کردم و یکی از دلایل این کار نیز همین مسئله بود که بگویم من یک دختر کُرد هستم.

در سینمای امروز کشور، بازیگران بسیاری با زبان فارسی دیالوگ می گویند و جدا از این بازیگران کُرد بسیاری هم داریم که در سینمای فارسی مشغول به فعالیت هستند و به نظرم لازم بود و جای افتخار دارد که در این جشنواره خودم را به عنوان یک دختر کُرد معرفی کنم.

کرد پرس: در حال حاضر مشغول به بازی در یک فیلم دیگر هستید؛ فیلم جدیدتان فارسی است یا کُردی؟

دیمن زندی: فیلمی که در حال حاضر در آن بازی می کنم یک فیلم کوتاه کُردی است که البته با دیگر کارهایی که انجام داده ام کمی متفاوت است و یکی از جذابیت های این فیلم ۱۵ دقیقه ای این است که تمام عوامل این فیلم با ایده خلاقانه کارگردان، زن هستند.

به نظرم این فیلم اولین فیلمی در کشور باشد که تمامی عوامل اجرایی آن را زنان تشکیل داده اند و از این رو جذابیت های خاص خود را دارد.

کرد پرس: پیشنهاد کار بلند دارید؟

دیمن زندی: بله جدیدا پیشنهاد حضور در یک فیلم بلند به دستم رسیده که به زبان فارسی است و امیدوارم در آینده نزدیک با توافق صورت گرفته، مشغول بازی در این کار شوم.

دیمن زندی: سینمای مستقل کُردی نیازمند حمایت بیشتر است/ می خواهم یک بازیگر زن کُرد موفق باشم

کرد پرس: دیمن زندی آینده خود در سینمای ایران و جهان را چگونه ترسیم می کند؟

دیمن زندی: قطعا من و هر بازیگر دیگری به دنبال شرایطی است که در کار خود پیشرفت بیشتری داشته باشد، اما من فکر می کنم قبل از هر چیز سینمای کُردی باید بیشتر پرورش یافته و بازیگران بیشتری را به عرصه سینما معرفی کند تا به این موفقیت برسیم.

به نظرم در شرایط کنونی شرایط برای پیشرفت و توسعه سینمای کُردی کاملا مهیا است و اکنون که شرایط برای من در این حوزه فراهم شده به فکر حضور در سینمای ایران هستم که کار به مراتب مشکل تری است چرا که ورود به این عرصه سخت تر است، البته علاقه شخصی خودم حضور موفق تر در سینمای کُردی است.

کرد پرس: آینده سینمای کُردی را چگونه می بینید؟

دیمن زندی: در چند سال اخیر سینمای کُردی بیشتر دیده شده و این اواخر که فستیوال های کُردی را دنبال می کردم، با توجه به فیلم هایی که حضور یافته بودند، آینده سینمای کُردی را به شدت امیدوارکننده می بینم چرا که روز به روز به بینندگان و مخاطبان آن افزوده می شود.

یکی از عواملی که می تواند در آینده سینمای کُردی موثر باشد، برگزاری جشواره های مختلف فیلم کُردی است چرا که باعث ارتباط سینماگران و هنرمندان این عرصه با یکدیگر شود و خوشبختانه به زودی نیز در مهاباد به همت آقای ابراهیم سعیدی جشنواره فیلم کردی برگزار می شود و در کل آینده سینمای کُردی را روشن می بینم.

کرد پرس: اصلا چگونه شد که شما وارد عرصه سینما شدید؟

دیمن زندی: باید ابتدا از پدرم (علی زندی) که خودشان از هنرمندان کُرد هستند، تشکر کنم که به عنوان یک معلم قبل از اینکه پدرم باشد راه را به من نشان دادند و حمایت جدی ایشان و خانواده ام اصلی ترین مشوق من در زندگی هنریم بوده است.

اولین کسی که من را به صحنه هنری و تئاتر آشنا کرد، پدرم بود. من کارم را با نمایش عروسکی برای بچه ها شروع کردم، پس از آن وارد فضای تئاتر کُردی شدم و بعد از آن وارد سینما شدم.

کرد پرس: همچنان در حوزه تئاتر هم فعالیت دارید؟

دیمن زندی: یکی از آرزوهایم بازگشت دوباره به صحنه تئاتر است چرا که با ورود به عرصه سینما کاملا از تئاتر جدا شدم. متاسفانه فعالیت در عرصه تئاتر وقت زیاد و سکونت در یک جای مشخص و ثابت را می طلبد که من اینها را ندارم، اما روزی به روی صحنه تئاتر باز می گردم.

کرد پرس: روزی خودتان فیلم خواهید ساخت؟

دیمن زندی:  به فیلمسازی علاقه ای ندارم اما مستندسازی را دوست دارم و امیدوارم روزی بتوانم مستندی از زندگی پدرم (علی زندی) را بسازم. البته در کنار بازیگری در چند فیلم کوتاه نیز کار تهیه کنندگی را انجام داده ام که در آینده نیز به فکر بازیگری و تهیه کنندگی هستم.

احساس می کنم بازیگری دین بزرگی است که بر روی دوش من قرار دارد چرا که در هر نقشی که بازی می کنی، باید روح را در کالبد آن بدمی تا بتواند بیننده را پای فیلم نگه دارد. بازیگری یکی از علایق من است و فکر کنم تا لحظه ای که زنده باشم باید آن را ادامه دهم.

دیمن زندی: سینمای مستقل کُردی نیازمند حمایت بیشتر است/ می خواهم یک بازیگر زن کُرد موفق باشم

کرد پرس: دیمن زندی خود را اهل سنندج معرفی می کند؛ در سنندج متولد شده اید؟

دیمن زندی: پدر من سنندجی و مادرم اهل مهاباد هستند. من خودم در سنندج متولد شده ام و بخشی از کودکیم را در همین شهر گذرانده و پس از آن مدتی در مهاباد و اکنون نیز در ارومیه ساکن هستم.

کرد پرس: خودتان را سنندجی می دانید یا مهابادی؟

دیمن زندی: هر دو را دوست دارم و در واقع کل کردستان را شهر خودم می دانم اما خودم را سنندجی می دانم و بیشتر دوست دارم چون بخشی از دوران کودکیم را در این شهر گذرانده ام.

کرد پرس: سخن آخر؟

دیمن زندی: ممنون از اینکه برای من وقت گذاشتید و برای من جای افتخار بود. آنچه دوست دارم بگویم این است که سینمای کُردی نیازمند حمایت بیشتر است و از مردم کُرد خواهشمندم در حمایت از فیلم های کُردی هر در توان دارند انجام دهند. 

بچه های سنندج و دیگر هنرمندان کُرد در شرایط بسیار دشواری فعالیت های هنری را دنبال می کنند و امیدوارم سینمای کُردی روز به روز پیشرفت کند و در عرصه بازیگری زنان و بیشتری به این عرصه وارد شوند.

کد خبر 2764604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha