چرا کاندید سوم اتحادیه میهنی کردستان در کرکوک بیشترین آراء را کسب کرد؟

سرویس عراق و اقلیم کردستان- کاندیدای شماره 3 ائتلاف کرکوک با وجود نداشتن تجربه سیاسی، به بالاترین آراء دست یافت و از استاندار راکان جبوری و اولین کاندید اتحادیه میهنی آراء بیشتری کسب کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از صدای آمریکا، سومین کاندید اتحادیه میهنی کردستان موفقیت خود را مدیون این می داند که در کارهای اداری تفاوت های قومیتی و حزبی را در نظر نگرفته است.

نشئت شاهویز که در کرکوک به نشئت جوازات معروف است از سال 2018 رئیس اداره گذرنامه کرکوک است و پیش از این رئیس اداره روادید در کرکوک بوده است.

 طبق نتایج اولیه انتخابات عراق که روز سه شنبه از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام شد، نشئت شاهویز با کسب 37971 رای بیشترین حمایت را در میان حدود 244 نامزد استان کرکوک به دست آورد. پس از وی راکان جبوری استاندار کرکوک و رئیس ائتلاف عربی با 36617 رای در رتبه دوم قرار گرفت.

نشئت شاهویز درباره برنده شدن خود گفت: «من بدون تبعیض قومیتی، منطقه ای، قبیله ای و عشیره ای به مردم کرکوک خدمت کردم، زمانی که رئیس اداره گذرنامه بودم و قبلاً که در چند جای دیگر مسئولیت داشتم...مردم کرکوک از خدماتم قدردانی می کردند و به نام و عنوان بنده اعتماد کردند».

بر خلاف برخی از کاندید های اقلیت ها که بر اختلافات قومی تمرکز می کردند، نشئت شاهویز در ویدئو کلیپ هایی که در جریان تبلیغات انتخاباتی منتشر کرد بر همزیستی کردها، عرب ها و ترکمن ها تاکید می کرد.

به عنوان مثال، در یکی از ویدئوهای اصلی تبلیغاتی وی که به طور گسترده در کرکوک منتشر شد، نشئت شاهویز نشان داده می شود که بر همزیستی بین اقلیت های این شهر تاکید می کند.

در ویدیوی ساخته شده، چهار فرد کرد، عرب، ترکمن و آشوری در یک چایخانه مشغول بازی تخته نرد هستند که بینشان بر سر هویت شهر تنش به وجود می آید. اما قبل از افزایش تنش، نشئت شاهویز وارد عمل می شود و می گوید: «سلام برادران، سر چه موضوعی بحث میکنید؟ فراموش کردید که اینجا کرکوک است؟ کرکوک همزیستی».

محمود زیدان، مقام سیاسی و سنی عرب در کرکوک و مشاور سابق سلیم جبوری رئیس سابق پارلمان عراق، بیشتر حمایت ساکنان کرکوک را به نشئت شاهویز نسبت داد زیرا او "یک فرد حرفه ای بود که بدون تبعیض به همه اقلیتهای کرکوک خدمت می کرد".

محمود زیدان در گفت و گو با صدای آمریکا گفت: «نشئت شاهویز از سوی همه اقلیت های کرکوک پذیرفته شد زیرا تبعیض قائل نمی شد. این میزان از آراء پیامی است به کسانی که با شعارهای افراطی و قومی تجارت می کنند که چنین شعارهایی در خیابان های کرکوک دیگر مورد قبول نیستند».

کمیسیون انتخابات عراق نتایج اولیه انتخابات را اعلام کرد که بیش از 94 درصد آراء را در برمیگیرد. انتظار می رود این کمیسیون نتایج نهایی و آرای ویژه را بعداً اعلام کند. نشئت شاهویز معتقد است با اعلام آرای ویژه، تعداد آراء افزایش می یابد.

نشئت شاهویز همچنین اعلام کرد: «در مناطق عرب نشین و ترکمن نشین نیز رای آورده ام، اما هنوز از تعداد آرایی که در آن مناطق به دست آورده ام،اطلاع ندارم».

کسب بالاترین آراء توسط نشئت شاهویز درحالی است که طبق گزارشات کمیسیون انتخابات، یک نامزد از ائتلاف مدنی دموکراتیک هیچ رایی کسب نکرده و نامزد دیگری از همان ائتلاف تنها چهار رای کسب کرده است.

همچنین سه کاندید از حزب اعتماد هر کدام تنها یک رای و کاندید دیگر آنها تنها چهار رای به دست آورده است.

در میان احزاب کرد نیز دو کاندید حزب سوسیال دموکرات کردستان کمترین رای را کسب کرده اند که یکی از آنها با دو رای و دیگری تنها چهار رای کسب کرده است.

نشئت شاهویز از کسب بیشترین آراء در کرکوک ابراز خوشحالی کرد و گفت: «خوشحالم که به عنوان یک کرد توانستم به مردم کرکوک خدمت کنم و آنها به من وفادار بودند. این باعث می شود بیشتر خدمت کنم و دلسوز مردم کرکوک باشم».

وی افزود: «آراء زیادی که بنده کسب کردم پیام به کسانی است که می خواهند در آینده کاندید شوند، آنها باید خدمات ذخیره شده داشته باشند».

رجب کاکەیی، یک فعال مدنی در کرکوک، معتقد است که نامزدهایی که شعارهای افراطی و تفرقه قومی ایجاد می کنند، مردم به آنهایی که شعارهای افراطی و تفرقه قومی ایجاد می کنند و از ملت برای جمع آوری آراء استفاده میکنند با بدگمانی نگاه می کنند.

رجب کاکەیی گفت: «زمانی که نشئت رئیس اداره گذرنامه بود، برای هیچ یک از اقلیت ها مشکلی ایجاد نکرد و به آنها بدون تبعیض خدمت می کرد که همین امر باعث اعتماد مردم به او شد».

 بعد از نشئت شاهویز و راکان جبوری، ریبوار طها رئیس لیست ائتلاف (کرکوک قدرت و اداره ماست) با کسب 27 هزار و 265 رای رتبه سوم بیشترین آراء استان کرکوک را از آن خود کرد.

کد خبر 2764704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha