نیم درصد از جمعیت جامعه دانش آموزی کردستان دارای نیازهای ویژه هستند

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: ۵۸۹ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر و یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز دارای مشکلات ویژه در مدارس عادی و با بهره مندی از خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی آموزش و پرورش استثنایی استان تحصیل می کنند که این میزان نیم درصد جمعیت جامعه دانش آموزی استان است.

به گزارش کرد پرس، طالب محمدی در سومین جلسه شورای هماهنگی، پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به ۷ گروه دانش آموزی که از آموزش و پرورش استثنایی استان خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی دریافت می کنند، گفت: از نظر آموزشی به فردی دانش آموز استثنایی اطلاق می شود که از نظر شناختی، هوشی، جسمی، عاطفی و یا اجتماعی، تفاوت قابل ملاحظه ای با افراد همسالان خود داشته باشد.

وی با اشاره به آمار نیم درصدی جمعیت دانش آموزان استثنایی در استان، اظهار کرد: این دانش آموزان بنا به وضعیت جسمانی و خلقت خود نیازشان ویژه نیست بلکه نحوه برآورده کردن نیازشان ویژه است که این مهم و تکلیف سنگین برعهده متولیان جامعه است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به فعالیت ۵۳۴ نفر از عوامل اجرایی و آموزشی در مدارس با نیازهای ویژه استان، افزود: ۷۷ مدرسه مستقل و ضمیمه شهری و روستایی استثنایی به یک هزار و ۴۹۶ دانش آموز با نیاز ویژه دختر و پسر در ۲۴۴ کلاس درس خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی ارائه می دهند.

محمدی ادامه داد: ۵۸۹ دانش آموز تحت آموزشی تلفیقی فراگیر و یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز دارای مشکلات ویژه در مدارس عادی و با بهره مندی از خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی آموزش و پرورش استثنایی استان تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۳ هزار ۴۸۵ دانش آموز با نیازهای ویژه از خدمات آموزش و پرورش استثنایی استان بهره می برند، یادآور شد: یکی از دستاوردها و شاخص های آموزش و پرورش استثنایی حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی (فراگیرسازی) است که باید حفظ و تعامل این دانش آموزان با همسالان خود تقویت شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان بیان کرد: ۳۰ هزار و ۵۸۰ نفر که صد درصد جامعه ورود به پایه اول ابتدایی را تشکیل می دهند در برنامه ملی سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شرکت کردند.

محمدی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی عملیاتی در سطوح مختلف و برشمردن ۸ شاخص اصلی عملکردی آموزش و پرورش استثنایی استان، گفت: عناوین برنامه عملیاتی نیز جهت اجرا در قالب ۴۱ برنامه اصلی به شهرستان ها و مناطق ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: شیوه نامه نظارت و راهنمایی شامل کلیه اقدامات نظارتی این اداره در ابعاد و سطوح مختلف به انضمام ابزارهای نظارتی مربوط است که با اجرای درست و بازخوردهای به موقع و مناسب می تواند به ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی منجر شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در ادامه کلنگ زنی زمین احداث اولین مدرسه آموزشی و توانبخشی دانش آموزان طیف اتیسم، ارائه خدمات رایگان کتابخانه مرکزی، ارائه خدمات سلامت رایگان به دانش آموزان دانش آموزان با نیازهای ویژه، کسب ۳ رتبه اول کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی، کسب مقام اول کشوری در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جوانان ناشنوایان جهان را از اهم اقدامات عملکردی آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام کرد.

کد خبر 2764962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha