افزایش مقابله با فعالان سیاسی کرد ترکیه در غرب

سرویس جهان- بر اساس گزارش رسانه های یونان، به دنبال استرداد یک شهروند کرد به ترکیه از سوی سوئد و محاکمه یک شهروند کرد دیگر در آلمان، احتمالا یکی از شهروندان کرد ترکیه نیز که در یونان پناهندگی دریافت کرده است، در روزهای آینده به ترکیه تحویل داده شود.

به گزارش کردپرس، رسانه های یونان از محاکمه یک شهروند کرد ترکیه در این کشور به درخواست ترکیه خبر داده اند. این شهروند کرد ترکیه که نامی از او برده نشده، احتمالا به ترکیه تحویل داده خواهد شد.

رسانه های یونان گفته اند این فرد که ابتدا به اتهام خرید و فروش مواد مخدر محاکمه شده، چند روز پیش در شمال گریک سیتی بازداشت شده و ترکیه خواستار استرداد او شده است.

به نوشته گریک سیتی تایمز، این شهروند کرد خود را یک فعال سیاسی کرد ترکیه معرفی کرده و گفته است به تاسیس حزب کردگرای دموکراتیک خلقهای ترکیه که اخیرا تغییر نام داده، کمک کرده است. این شهروند کرد همچنین گفته است بستگان درجه یک او در شهر کردنشین وان ترکیه از مقامات ارشد شهرداری این شهر بوده و در دفتر این حزب  کردی فعالیت می کنند.

چندی پیش نیز کنعان ایاز، شهروند کرد تبعه ترکیه که به قبرس پناهنده شده بود به آلمان تحویل داده شد تا به اتهام عضویت در پ.ک.ک محاکمه شود.

 او که قبلاً ۱۱ سال در ترکیه زندانی بوده، به قبرس پناهنده شده بود اما قبرس ماه مارس گذشته او را به آلمان تحویل داد. رسانه‌های قبرس می‌گویند این شهروند کرد تبعه ترکیه به دنبال درخواست آنکارا از آلمان به این کشور تحویل داده شده است.

همچنین سوئد نیز که به دنبال کسب موافقت ترکیه برای عضویت در ناتو است، در چند ماه گذشته اقدام به بازداشت فعالان کرد، قطع ارتباط با نهادهای وابسته به کردهای سوریه، لغو تحریم تسلیحاتی ترکیه و ممنوعیت تظاهرات اعتراضی 100000 شهروند کرد ساکن این کشور کرده است.

انگلیس نیز در چند ماه گذشته اقداماتی برای توقف فعالیت کردهای تبعه ترکیه در این کشور کرده و برخی فعالان سیاسی طرفدار کردها را بازداشت و بازجویی کرده است. مت برومفیلد، خبرنگار ارشد انگلیسی نیز که به تاسیس موسسه تحقیقاتی مرکز اطلاعات روژاوا در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه کمک کرد، ما گذشته به محض ورود به انگلیس بازداشت و بازجویی شد.

اکنون ترکیه کانادا را نیز برای لغو تحریم تسلیحاتی تحت فشار قرار داده است. کانادا و انگلیس از جمله کشورهایی هستند که قطعات حساس و دقیق پهپادهای ترکیه را که برای حملات به کردها در عراق و سوریه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، تامین کرده اند.

دولت آمریکا نیز نسبت به تحویل جنگنده های نسل جدید اف 16 به ترکیه و نوسازی جنگنده های قدیمی تر اعلام آمادگی کرده است. با این حال کنگره آمریکا با استدلال این که ترکیه از این جنگنده ها علیه برخی کشورهای متحد آمریکا و کردها استفاده می کند، با این خواسته مخالفت کرده است.

کد خبر 2765006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha