برگزاری اجلاسیه استانی همایش اندیشه های قضایی رهبر معظم انقلاب در ایلام

سرویس ایلام - اجلاسیه استانی همایش سراسری اندیشه های قضایی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالن همایش کوثر دادسرای عمومی و انقلاب ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در این همایش در سخنانی با بیان اینکه تبیین و آگاهی بخشی به جامعه سیره رهبر معظم انقلاب اسلامی است، گفت: تبیین باید تا زمانی که واقعیت‌ها برای همه روشن شود، ادامه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار با اشاره به فتنه های اخیر، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب در برابر فتنه‌هایی که در کشور ایجاد شد، عجله نکردند، میدان دادند که جهاد تبیین انجام شود و آنهایی که فریب خوردند، آگاه شوند و به دامن اسلام و نظام برگردند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام نیز در این همایش در سخنانی اظهار داشت: ارتقای اقتدار، سلامت و کارآمدی بحثی تخصصی است که باید از دیدگاه های متفاوت به آن پرداخت و محور ارتقای قوه قضائیه نیروی انسانی است و دو استعداد تکامل و انحراف در نیروی انسانی وجود دارد که باید به آن توجه شود.

عمران علیمحمدی گفت: زمانی که صحبت از ارتقای تکامل باشد انسان ها به انسان جامد و جاهل تقسیم می شوند که انسان های جاهل کسانی هستند که باورهای غربی را به راحتی می پذیرند و دین گریز هستند و انسان های جامد کسانی هستند که متدین و علاقمند به سنت های قدیمی اند که همه مسائل را به گذشته و دین ربط می دهند، دین برای بالندگی بشر است و باید به انسان های مقتدر و معتدل تکیه کرد چون فرهنگ جامعه را ارتقاء می دهند.

وی افزود: در حکمرانی اسلامی مردمی بودن، عدالت و بهره وری محور بوده و جامعه اسلامی بر اساس نیازهای موجود با استفاده از توان مردم به بالندگی می رسد.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: باید در جهت توسعه کشور امور تخصصی به متخصصین و امور عمومی به مردم سپرده شود، رسانه ها، حوزه ها و دانشگاه ها نهادهای توسعه ای هستند و در این میان نقش رسانه به عنوان یک نهاد مستقل، متنوع و تاثیرگذار برای پیشبرد و توسعه جامعه بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: دانشگاه ها و حوزه ها نیز به عنوان نهاد توسعه ای باید استقلال فکری داشته و بدون توجه به باورها و تفکرات غربی و جمود فکری در خدمت جامعه قرار بگیرند و جامعه را ارتقا دهند و منشأ تحول و تکامل و موتور محرک جامعه باشند.

عالی ترین مقام قضایی استان ایلام با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تاثیر نقش دستگاه قضایی بر عملکرد دستگاه اجرایی و قوه مقننه بیان داشت: اگر بخواهیم دستگاه قضایی اقتدار داشته باشد باید مستقل از مسائل سیاسی تصمیم بگیرد، رای صادر کند و اقدام نماید، هرجایی که نگاه دستگاه قضایی به مسائل جانبی و سیاسی باشد در آنجا عدالت لطمه می بیند.

وی گفت: شهروندان هم حق دارند و هم تکلیف، حق شهروند همان حقوق عامه است که اگر جایی در بحث حقوق عامه و شهروندی ضعیف عمل شود دستگاه قضایی در آنجا ضعیف عمل کرده است، همچنین به عنوان تکلیف آحاد مردم موظف به رعایت قانون و مقرارت نظام اسلامی هستند.

علی‌محمدی اذعان داشت: اعتماد به نفس، وجدان کاری، مسئولیت پذیری، سرلوحه قراردادن تدین و پارسایی، امانت داری، دقت در گزینش ها بویژه گزینش مدیران، نظارت و پیگیری مستمر، فرصت شناسی و پاسخ‌گویی از شاخص های کارآمدی کارکنان دستگاه قضایی است.

رئیس کل دادگستری استان ایلام گفت: جرم زدایی، قضازدایی، نهادینه کردن جایگزین های حبس، میانجی گری، داوری، تعیین مصادیق حقوق عامه، رفع اطاله دادرسی، کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش صلح و سازش و فصل خصومت و استفاده از ابزارهای نوین در جهت دادرسی عادلانه در راستای عمل به اندیشه های قضایی مقام معظم رهبری است.

وی در پایان تاکید کرد: احقاق حق مظلوم، فراهم نمودن دسترسی آسان آحاد مردم به عدالت، مبارزه با فساد و عدم تأثیرپذیری در صدور رای از مهم ترین اصول دستگاه قضایی است.

کد خبر 2765142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha