دو دستگی در آمریکا بر سر حضور نیروهای این کشور در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه

سرویس جهان- بر اساس گزارش شبکه فاکس نیوز، مناقشه میان موافقان و مخالفان حضور نیروهای آمریکا در سوریه همچنان ادامه دارد.

به گزارش کردپرس، شبکه فاکس نیوز آمریکا در گزارش خود پیرامون حضور نیروهای نظامی آمریکا در مناطق مختلف جهان در سال گذشته میلادی، از اختلاف نظر شدید میان سیاستمدارن این کشور بر سر حضور  900 نیروی نظامی آمریکا در سوریه، بویژه در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خبر داده است.

این شبکه با اشاره به این که از آغاز جنگ اسرائیل در غزه بیش از 100 بار به پایگاههای آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه و پایگاه تنف در جنوب شرق سوریه، حمله پهپادی و موشکی صورت گرفته، این اتفاق بی سابقه را فشاری مضاعف و مخالفتی جدی با حضور این کشور در سوریه دانسته است.

فاکس نیوز با اشاره به این که تاکنون بیش از یک بار در کنگره آمریکا طرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه ارائه شده، این امر را نشانه دو دستگی میان مقامات و سیاستمداران این کشور بر سر حضور نیروهای آمریکا در سوریه دانسته است.

 شریه اکسیوس نیز در تازه ترین تحلیل خود از وضعیت نیروهای آمریکا در منطقه، تعداد نظامیان آمریکا در سوریه را 900 نفر اعلام کرده که بیشتر آنها در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه مستقر شده اند. این نشریه ادعا کرده است که آمریکا، با وجود فشارها احتمالا همچنان در سوریه حضور خواهد داشت و حتی ممکن است نفرات نظامی خود را بیشتر کند.

موسسه ژئوپلتیکال اکونومی با اشاره به این که نیروهای آمریکایی، مانند نیروهای ترکیه بدون درخواست رسمی دولت سوریه وارد خاک این کشور شده اند، آنها را نیرویی اشغالگر نامیده است که با تغییر اهداف آنها، اکنون نیروهای آمریکایی تنها با هدف محافظت از میدان های نفتی که برای حیات اداره خودگردان کردی اهمیت زیادی دارد، همچنان در این کشور حضور دارند.

رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه نیز اخیرا در مصاحبه با یکی از خبرگزاریهای ترکیه تاکید کرده است که آمریکا، بدون توجه به منافع ترکیه، به عنوان متحد عضو ناتوی واشنگتن، به حمایت از نیروهای کرد سوریه که ترکیه آنها را تروریست می خواند، ادامه خواهد داد.

در ماههای اخیر تعداد مقاله ها و یادداشتهای تحلیلگران آمریکایی درباره لزوم تغییر رویکرد آمریکا در سوریه و خروج نیروهای این کشور از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه نیز افزایش یافته است. برخی از این نشریات به نهادهای دولتی آمریکا نزدیک هستند.

اما رابرت فورد با وجود همه این مخالفتها و و نادرست دانستن سیاست آمریکا در سوریه معتقد است نیروهای آمریکایی تحت رهبری جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده، همچنان به حمایت از نیروهای کرد سوریه ادامه خواهد داد.

رهبران کرد سوریه احتمال می دهند نیروهای آمریکایی تا زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور کنونی این کشور در کاخ سفید حضور دارد نیروهای این کشور از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خارج نخواهند شد اما در صورت کنترل جمهوریخواهان بر کاخ سفید احتمال خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه زیاد است.

باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا در سال 2015 حدود 2000 نیروی نظامی را به بهانه حمایت از نیروهای کرد سوریه در مبارزه با داعش، در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه مستقر کرد اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور بعدی این کشور، به بهانه این که آمریکا نباید در جنگ میان کردها و ترکیه وارد شود، حدود 1000 تن از نیروهای این کشور را از منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خارج کرد تا زمینه عملیات زمینی 2019 ترکیه علیه کردهای سوریه فراهم شود. این عملیات منجر به بیرون رانده شدن کردها از بخش بزرگی از نوار شمالی سوریه شد.

آمریکا سالانه بیش از 150 میلیون دلار کمک مالی و نظامی در اختیار نیروهای کرد سوریه قرار داده است. با این حال، تعداد قابل توجهی از سیاستمداران آمریکا با این استدلال که ماموریت مبارزه با داعش آمریکا در سوریه پایان یافته و ماموریت ویژه ای برای ادامه حضور آمریکا در سوریه تعریف نشده، خروج آمریکا از سوریه را عامل کاهش تنش در این منطقه می دانند.

کد خبر 2765155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha