گزارش دیدبان حقوق بشر جهانی از تخریب غیرقانونی زیرساختهای کردستان سوریه توسط ترکیه

سرویس سوریه - دیده‌بان حقوق بشر بین‌المللی در گزارش سالانه خود اعلام کرد که استرداد آوارگان سوری از ترکیه و تخریب زیرساخت‌ها در کردستان سوریه توسط ترکیه غیرقانونی است.

به گزارش کردپرس، دیده‌بان حقوق بشر بین‌المللی(HRW) در گزارش سالانه خود از وضعیت حقوق بشر ضمن اشاره به وضعیت سوریه در سال گذشته اعلام کرد که استرداد آوارگان سوری از ترکیه و تخریب زیرساخت‌ها در شمال و شرق سوریه توسط این کشور غیرقانونی است.

به نوشته آژانس خبری هاوار، دیده‌بان حقوق بشر بین‌المللی (HRW) در گزارش خود اظهار داشت که سال ۲۰۲۳ سالی پر از نقض حقوق بشر توسط دولت سوریه و دولت ترکیه بود. در این گزارش آمده است که کشور سوریه بحران اقتصادی سختی را در سال گذشته پشت سر گذاشت و ۹۰ درصد مردم سوریه زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: « سوریه همچنان امن نیست و جنگ در بالاترین سطح خود ادامه دارد، اما کشورهایی مانند ترکیه هزاران پناهجوی سوری را به صورت غیرقانونی از ترکیه به سوریه بازگردانده اند.

«آدم کوگل» معاون مدیر خاورمیانه HRW در این رابطه گفت: « با فروپاشی اقتصادی، زلزله ویرانگر، تجاوزات مداوم طرف‌های درگیر، نیاز به حفاظت و کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان در سوریه در حال افزایش است. تا زمانی که شرایط زندگی در سوریه اینگونه است هیچ دولتی نباید پناهندگان سوری را به سوریه بازگرداند.»

بر اساس ادامه این گزارش، در مناطق تحت کنترل دولت دمشق، نیروهای امنیتی به آزار و اذیت ساکنان ادامه دادند. این دولت پناهجویان بازگشتی را دستگیر، شکنجه و بی آبرو می‌کند.

این سازمان در این گزارش به اقدامات دولت ترکیه اشاره کرد که نیروهای مسلح ترکیه حملات خود را به شمال و شرق سوریه افزایش داده و در نتیجه زیرساخت‌های راهبردی ویران شده و آب و برق میلیون‌ها تن نیز قطع شده است.

کد خبر 2765639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha