کارخانه تولید سیگار سقز به چرخه تولید باز خواهد گشت/تولید ۲۵ درصد لاستیک رادیال مورد نیاز کشور در کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: با توجه به پیگیری های اداره کل صمت و مسئولان ارشد استان، در آینده نزدیک کارخانه تولید سیگار سقز به چرخه تولید باز خواهد گشت.

به گزارش کرد پرس، بختیار خلیقی در چهارمین کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر گردش کالا، با بیان اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری به نام سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده و در این خصوص گام های اساسی در راستای تحقق شعار سال برداشته ایم، گفت: در این سال در زمینه جلوگیری از قاچاق کالا و ارز، تولید برنامه ها، هدف های کمی، کیفی و عملیاتی تدوین شده و خوشبختانه تاکنون دستاوردهای خوبی را داشته ایم.

وی اظهار کرد: در زمینه جلوگیری از قاچاق، برنامه عملیاتی خوبی را در نظر گرفته ایم و ۲ کارگروه حمایت از تولید و نظارت بر عرضه و کالای دُخانی در مجموعه صمت تشکیل شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: با توجه به تدوین این برنامه ها، خوشبختانه تیم های نظارتی و بازرسی تعریف شده تا حدود زیادی به هدف مورد نظر رسیده ایم، ضمن اینکه ما از ظرفیت سامانه جامع انبارها در خصوص نظارت بر انبارها نیز بهره لازم را باید ببریم.

خلیقی با اشاره به این مطلب که لوازم خانگی، لوازم یدکی و خودرو، مواد دُخانی، پوشاک، آرایشی و بهداشتی چند گروه کالایی است که اداره کل صمت بر نحوه تولید و عرضه آن ورود کرده و نظارت دارد، ادامه داد: در حوزه لوازم خانگی ۱۲ واحد تولیدی و دُخانی ۳ واحد تولیدی فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در بحث تولید مواد دُخانی در استان مشکلی نداریم، ادامه داد: واحد تولیدی فراسازان توتون آپادنا با سرمایه گذاری خارجی، سالانه ۵ میلیارد نخ تولید دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: با توجه به پیگیری های اداره کل صمت و مسئولان ارشد استان، خوشبختانه در آینده نزدیک کارخانه تولید سیگار سقز با تولید سالانه ۳ میلیارد نخ به چرخه تولید باز خواهد گشت.

خلیقی گفت: خوشبختانه با توجه به ورود به بحث تولید سیگار در مجموعه های کشور و صدور مجوزها از شرکت دخانیات ایران به سمت بی نیاز بودن از سیگار خارجی می رویم و قاچاق دخانیات حذف خواهد شد.

وی افزود: در زمینه تولید لوازم خانگی ۵۴۰ شناسه کالا، در زمینه لوازم یدکی خودرو هزار و یک شناسه، در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی ۴۵ مورد شناسه، در زمینه پوشاک ۱۷ مورد و در خصوص تنباکو ۱۶ مورد شناسه کالا در سامانه جامع تجارت داریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: انتظار می رود که اتاق های اصناف، آموزش های لازم را به بازاریان ارائه دهند تا بحث اخذ شناسه کالا به صورت جامع و کامل در سامانه ثبت شود.

خلیقی ادامه داد: در کل میزان شفافیت کالاها در استان کردستان در بستر سامانه جامع تجارت، انواع سیگار ۹۵ درصد، تنباکو ۲۹ درصد، لوازم یدکی ۷۰ درصد، پوشاک ۶۲ درصد، آرایشی و بهداشتی ۵۳ درصد، لوازم خانگی ۵۶ درصد شفافیت نسبت به ورودی و خروجی کالاها در سامانه ثبت شده است.

وی یادآور شد: در بحث سامانه جامع تجارت با توجه به هدفی که مجموعه دولت در اجرای قانون مبارزه با کالا و ارز قاچاق برای سامانه در نظر گرفتن بتوانیم از بستر این سامانه بهره لازم را ببریم نیازمند بازرسی هوشمند در قالب سامانه جامع تجارت هستیم تا بتوانیم ورودی و خروجی کالاها را به طور مستمر رصد کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن تجارت کردستان با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ جمعا ۳ هزار و ۵۳۲ بازرسی شکل گرفته است، بیان کرد: در این رابطه ۱۸۴ پرونده به ارزش ریالی ۹ میلیارد و ۶۵۲ میلیون ریال تشکیل شد که از لحاظ تعداد بازرسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۸ درصد رشد، از نظر پرونده های متشکله ۴۱ درصد و از لحاظ ارزش ریالی پرونده ها  هزار و ۱۸۳ مورد رشد داشته ایم.

خلیقی گفت: در زمینه لاستیک هم استان تولید کننده هستیم و در کردستان حدود ۲۵ درصد تولید کشور را در مجموعه لاستیک بارز داریم و با توجه به نظارت های خاص بازاری آرام در خصوص عرضه لاستیک را برای شهروندان رقم زده ایم.

وی اظهار کرد: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ تاکنون ۳۱ هزار حلقه لاستیک سبک و ۶ هزار و ۳۰۰ حلقه لاستیک خودروهای سنگین و نیمه سنگین در استان توزیع شده است.

مدیرکل صنعت، معدن تجارت کردستان در بخش پایانی سخنان خود افزود: در کل استان یک هزار و ۶۱ واحد صنعتی دارد که در دولت سیزدهم با توجه به ورود به بحث احیای واحدهای تولیدی خوشبختانه ۴۲ واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته است.

کد خبر 2765726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha