نچیروان بارزانی: مشکل حقوق کارمندان اقلیم کردستان باید هر چه سریع تر حل شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس اقلیم کردستان در سخنرانی مراسم سالگرد محمد باقر حکیم، که نخست وزیر عراق و مقامات عالی رتبه دیگر در آن حضور داشتند گفت که به دلیل کمبود بودجه و حقوق در اقلیم کردستان، کارمندان و مردم در وضعیت بسیار بدی به سر می برند و درخواست کرد این مشکل به زودی حل شود.

به گزارش کردپرس به نقل از روداو، روز شنبه 2023/01/13، در شهر بغداد مراسم بزرگداشت ترور محمد باقر حکیم معروف به «شهید محراب» با حضور نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، لطیف رشید رئیس جمهور عراق، محمد شیاع سودانی نخست وزیر عراق و مقامات حزبی برگزار شد، رئیس اقلیم کردستان در این مراسم سخنرانی کرد.

«تمام احزاب باید به قانون اساسی پایبند باشند»

نچیروان بارزانی گفت: «مردم عراق برای رهایی از ظلم و تروریسم، شهدای زیادی داده اند، بهترین وفاداری نسبت بە یاد و روح شهدا، توسعه رفاه و بهتر کردن زندگی مردم عراق و فراهم کردن آینده ای روشن برای نسل های حاضر و آینده است».

رئیس اقلیم کردستان با اشاره به زندگی محمدباقر حکیم اظهار کرد: «شهید ترور شده، در حالی که دور از کشور به سر می بُرد، مشوّق اصلی مبارزه مشترک نیروهای اپوزیسیون عراق برای رهایی مردم از ظلم و دیکتاتوری بود، برای رهایی مردم از ظلم و دیکتاتوری، ما باید با حذف همه اشکال ظلم و نابرابری و خودداری احزاب از انتقال رقابت خود به جامعه و اقلیت های عراق، وفاداری خود را به شهید محراب و همه شهدا نشان دهیم».

نچیروان بارزانی درباره روابط ادریس بارزانی و مسعود بارزانی، مام جلال و شهید باقر حکیم صحبت کرد و گفت: «همکاری و اتحاد بین شهید محراب و پدرم، مرحوم ادریس بارزانی و همچنین با عمویم مسعود بارزانی، رئیس جمهور فقید مام جلال و سایر احزاب و رهبران اپوزیسیون عراق باعث تقویت عشق بین مردم ظلم دیده عراق شد. ما نسل بعد از آنها باید این عشق را تقویت کنیم نه اینکه آن را از بین ببریم».

بارزانی همچنین گفت: «رهبر فقید انقلاب کردستان ملا مصطفی بارزانی ارتباط مستمری با مرجع عالی رتبه عراق داشت؛  فتاوای آیت الله العظما محسن حکیم به همراه آیت الله العظما محمدباقر صدر در سال های 1965 و 1974 در دوران دیکتاتوری، بدون توجه به خطراتی که جان آنها را تهدید می کرد، فتواهایی بسیار عادلانه بود. این دو مرجع بزرگ فتوای جنگ میان کردها و پیشمرگه را ممنوع کردند. مردم کرد هرگز فتوا های آنان را فراموش نمی کنند».

نچیروان بارزانی افزود: حال و آینده نباید با نفرت و تفرقه نابود شود و از همه احزاب خواست به قانون اساسی عراق پایبند باشند.

«به علت کمبود بودجه و حقوق مردم اقلیم کردستان در وضعیت بدی به سر می برند»

رئیس اقلیم کردستان در ادامه سخنرانه خود بیان کرد: «اکنون به دلیل کمبود بودجه و حقوق در اقلیم کردستان، کارمندان و مردم در وضعیت بسیار بدی به سر می برند و این بر همه بخش های اقلیم تاثیر منفی گذاشته است. این وظیفه همه ماست که این موضوع را هر چه سریعتر حل کنیم، زیرا اقلیم کردستان و کارکنان آن بخشی از عراق هستند. بنابراین من از تمامی رهبران و احزاب سیاسی، جناح ها و نمایندگان پارلمان عراق می خواهم که در زمینۀ حل مشکل بودجه و حقوق کارکنان اقلیم کردستان یاور ما باشند و از آن حمایت کنند».

«حملات پهپادی به اقلیم کردستان آسیب رسانده است»

نچیروان بارزانی درباره عملکرد نخست وزیر عراق صحبت کرد؛ همچنین به حملات پهپادی که گاه به گاه اقلیم کردستان را مورد هدف قرار می دهند اشاره کرد و گفت: «نقض اختیارات فرمانده کل نیروهای مسلح عراق [محمد شیعه سودانی] با حمله به نمایندگان دیپلماتیک، نیروهای ائتلاف و پیشمرگه، کار دولت را مختل می کند و هرج و مرج ایجاد می کند؛ این حملات صدمات زیادی به امنیت و جان مردم اقلیم کردستان وارد کرده و در کل بازار عراق اضطراب ایجاد کرده و این فرصت را به تروریست های داعش داده است تا حملات خود را افزایش دهند».

رئیس اقلیم کردستان به ماندن نیرو های ائتلاف در عراق اشاره کرد و گفت: «نیروهای ائتلاف به درخواست عراق برای مبارزه با داعش آمده اند؛ باید به دولت فدرال و جناب نخست وزیر سودانی این فرصت داده شود تا در صورت لزوم برای توافق بر سر آینده همکاری بین ائتلاف و عراق، با آنها در مورد یک طرح مشترک به شیوه ای مسالمت آمیز مذاکره کنند. نهادهای ملی عراق باید کار خود را انجام دهند، در غیر این صورت مردم عراق درگیر مشکلات و پیچیدگی های جدیدی خواهند شد، در حالی که عراق بیش از هر چیز نیاز به حفظ ثبات خود دارد».

کد خبر 2765727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha