فشار ترکیه بر انگلیس برای محدود کردن کردها

سرویس جهان- دو کارشناس مسائل کردها معتقدند ترکیه از همکاری امنیتی و نظامی خود با انگلیس برای وادار کردن لندن به محدود کردن فعالیت کردهای ساکن این کشور استفاده کرده است.

به گزارش کردپرس، مت برومفیلد، کارشناس مسائل کردهای سوریه نسبت به افزایش فشارهای نهادهای امنیتی انگلیس به جامعه کردهای مقیم این کشور هشدار داده است.

 این ناظر مسائل کردهای سوریه در یادداشتی که در نشریه آنهرد انگلیس منتشر شده، از محاکمه دو شهروند کرد ترکیه ساکن در انگلیس به اتهام مشارکت درتظاهرات در این کشور خبر داده است. برومفیلد خود نیز در تابستان گذشته، به دلیل ارتباط داشتن با کردهای سوریه توسط پلیس انگلیس بازداشت و بازجویی شده بود. برومفیلد هم بنیانگذار موسسه تحقیقاتی مرکز اطلاعات روژاوا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه است که هدف از تاسیس این مرکز را رصد تحولات در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه عنوان کرده است.

او معتقد است انگلیس در سال های اخیر همکاری های امنیتی و اقتصادی خود را با ترکیه افزایش داده است. برومفیلد به استفاده ترکیه از قطعات حساس نظامی ساخت انگلیس در پهپادهای خود برای هدف قرار دادن کردهای سوریه اشاره کرده است.

در چند ماه گذشته گزارش های متعددی از یورش پلیس به تجمع کردهای مقیم این کشور منتشر شده است. بیشتر این افراد در محکومیت حملات ترکیه به کردهای سوریه در این اعتراضات شرکت کرده بودند.

او با اشاره به این که انگلیس در حال حاضر نظامیان خود را در حمایت از کردهای سوریه در برابر داعش در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه مستقر کرده است، نوشت: انگلیس در حالی که بر قربانی شدن بیش از 10000 تن از نیروهای کرد سوریه در جنگ با داعش واقف است، چشم خود را به روی حملات ترکیه بسته و ضمن حمایت نظامی و امنیتی از ترکیه، به درخواست آنکارا اقدام به سرکوب فعالیت کردهای مقیم  این کشور کرده است.

لیدا کایکو، تحلیلگر مسائل امنیتی دانشگاه رویال هولووی در لندن نیز معتقد است که انگلیس و ترکیه عمدا به دنبال مجرم شناخته شدن کردها هستند.

او تاکید کرده است که بازداشتها و بازجویی ها از کردهای مقیم انگلیس نشانه نفوذ ترکیه بر سیاست های امنیتی  خارجی انگلیس است.

بر اساس گزارش برومفیلد، جامعه کردهای مقیم انگلیس، به دلیل بازداشت مکرر کردهای ساکن انگلیس از سوی پلیس شکایتی علیه نیروهای پلیس انگلیس مطرح و به دادگاه این کشور ارائه کرده اند.

کد خبر 2765920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha