چالش های پیش روی کردهای سوریه

سرویس جهان- الهام احمد، از مقامات ارشد شورای دموکراتیک سوریه می گوید از جمله معضلات کردهای سوریه عدم مشارکت دادن کردها در روند مذاکرات صلح در سوریه، عدم حضور هدفمند ائتلاف به رهبری آمریکا در سوریه و به نتیجه نرسیدن مذاکرات میان کردها و دولت مرکزی است.

به گزارش کردپرس، الهام احمد، رئیس مشترک سابق شورای دموکراتیک سوریه، بازوی سیاسی نیروهای دموکراتیک سوریه در یادداشتی نسبت به حل نشدن چالش های پیش روی کردهای سوریه ابراز نگرانی کرد. او خواستار توجه بیشتر جامعه بین المللی به وضعیت کردهای سوریه شده است.

الهام احمد در این یادداشت که در وبسایت اندیشکده کی پی ای آمریکا منتشر شده، نسبت به عدم ادامه حضور ائتلاف به رهبری آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه پس از پایان ماموریت مبارزه با داعش ابراز نگرانی کرده است. او از این که آمریکا و دیگر همپیمانان غربی کردهای سوریه استراتژی منسجمی برای بعد از شکست کامل داعش در سوریه ارائه نکرده اند، انتقاد کرد.

این مقام سابق کرد سوریه یکی دیگر از چالش های جدی کردهای سوریه را ادامه حملات مرگبار ترکیه و سکوت جامعه جهانی درباره این حملات عنوان کرده است. او هشدار داد هدف این حملات پاکسازی کامل کردها از شمال و شمال شرق سوریه است و بر اثر این حملات در شش سال گذشته اقتصاد مناطق تحت کنترل کردهای سوریه به شدت آسیب دیده است.

او با اشاره به این که کردهای سوریه 12000 تن از نیروهای خود را در جنگ با داعش از دست داده اند، نسبت به قدرت گرفتن دوباره این گروه تروریستی ابراز نگرانی کرد.

الهام احمد درگیری ها تازه با نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق دیرالزور سوریه را یکی دیگر از چالش های کردها دانست و آن را توطئه ای جدید برای از بین بردن ساختار سیاسی-نظامی تحت رهبری کردهای سوریه عنوان کرد.

رئیس سابق شورای دموکراتیک سوریه همچنین از دولت سوریه برای عدم تعامل با اداره خودگردان کردی و درخواست برای تحویل منطقه تحت کنترل کردها به دولت مرکزی سوریه انتقاد کرد. او تاکید کرد کردها نمی توانند به ساختار پیش از سال 2011 در سوریه بازگردند. الهام احمد گفته است کردها خواستار از بین رفتن ساختار تمرکزگرا در سوریه هستند.

الهام احمد یکی دیگر از نگرانی های کردهای سوریه را عدم مقابله موثر متحدان غربی کردها با حملات گسترده ترکیه در مناطق تحت کنترل کردها دانست. به باور او متحدان غربی کردهای سوریه تنها برای مبارزه با داعش در سوریه حضور دارند در حالی که کردها خواهان حمایت سیاسی ائتلاف تحت رهبری آمریکا بوده تا کردها موجودیت سیاسی-نظامی کنونی خود را در دوران پسا داعش در سوریه حفظ کنند.

او تاکید کرد کردهای سوریه تجزیه طلب نبوده و به فکر ایجاد منطقه مستقل و جدا از سایر جوامع حاضر در سوریه نیستند.

کد خبر 2766069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha