طرح آمریکا برای ایجاد همپیمانی میان کردها و دولت سوریه

سرویس جهان- وبسایت المانیتور ادعا کرده است آمریکا در حال بررسی طرحی برای شراکت نیروهای کرد سوریه و دولت مرکزی این کشور در مبارزه با داعش است.

به گزارش کردپرس، وبسایت آمریکایی المانیتور ادعا کرده است که آمریکا در حال بررسی یک طرح تازه به عنوان استراتژی کوتاه مدت و میان مدت در جهت محافظت از نیروهای کرد است که متحد آمریکا محسوب می شوند.

بر اساس این طرح که از یک منبع مطلع اما ناشناس نقل شده، مقامات وزارت خارجه، دفاع و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به دنبال ایجاد بستری برای همپیمانی میان نیروهای کرد سوریه و دولت مرکزی سوریه هستند که هدف از آن ایجاد بستر حمایتی جدید از کردهای سوریه و ایجاد جبهه مشترک جدید علیه داعش است.

این وبسایت ادعا کرده که مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه این طرح را « طرحی گندیده» مطرح کرده و آن را رد کرده است.

المانیتور گفته است جزئیات این طرح بیان نشده اما این مسئله می تواند به یکی از نگرانی ها درباره محافظت از کردها در صورت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه پاسخ دهد. این منبع که نام او فاش نشده گفته است بررسی طرح ایجاد همپیمانی میان کردها و دولت سوریه به درخواست وزارت دفاع آمریکا صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش حداقل یک نشست میان مقامات وزارت خارجه آمریکا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا یا سیا و سایر طرف های مرتبط در تاریخ 18 ژانویه 2024 برگزار شده است.

با این که جزئیات این طرح بیان نشده اما این منبع ناشناس هدف از آن را محافظت از نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها در برابر داعش عنوان کرده است. وبسایت المانیتور این طرح را استراتژی احتمالی آمریکا برای فراهم کردن مقدمات خروج نیروهای این کشور از سوریه دانسته است.

در این گزارش اشاره شده، با توجه به تشدید تنش میان نیروهای آمریکا و نیروهای مخالف این کشور در سوریه و تشدید حملات به نیروهای آمریکا در سوریه، این طرح می تواند مقدمه ای برای خروج 900 نیروی نظامی آمریکا از سوریه باشد.

در گذشته مذاکرات زیادی میان کردها و دولت مرکزی سوریه صورت گرفته است اما به گفته مقامات کرد سوریه، این مذاکرات که با میانجیگری روسیه برگزار شده،  تاکنون نتیجه ای به دنبال نداشته است. دولت سوریه خواستار کنترل کامل بر مناطق تحت کنترل کردها بوده اما کردها خواستار حفظ ساختار سیاسی-نظامی موجود شامل اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه به عنوان بخشی از ارتش سوریه هستند.

در ماههای اخیر با توجه به افزایش حملات به نیروهای آمریکایی در سوریه طرح هایی برای خروج نیروها از سوریه در کنگره مطرح شده است.

ترکیه نیز که کردهای سوریه را بخشی از پ.ک.ک و تروریست خوانده خواستار پایان دادن حمایت واشنگتن از آنها شده است.

کد خبر 2766091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha