محمد حاجی محمود: ممکن است سیستم دو مدیریتی، نفع بیشتری برای مردم کرد داشته باشد

سرویس عراق و اقلیم کردستان- محمد حاجی محمود، رئیس حزب سوسیال دمکرات کردستان اظهار کرد که نظام دو مدیریتی ممکن است بیشتر به نفع مردم اقلیم کردستان باشد، زیرا احزاب سیاسی در مقابل و در رقابت با یکدیگر بیشتر به مردم خدمت می کردند.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری خندان، محمد حاجی محمود ناراحتی خود را از مشکلات داخلی ابراز کرد و گفت: «امیدوارم اقلیم کردستان دو مدیریتی نشود، هرچند در واقع دو مدیریتی است، به نظر من اگر دو مدیریتی بود ممکن بود برخی از مشکلات مردم را در رقابت با یکدیگر حل کنند، اما آنچه اکنون در حال رخ دادن است جای تاسف دارد».

دولت اقلیم کردستان چهار ماه است که قادر به پرداخت حقوق کارمندان و حقوق بگیران خود نیست و این امر تأثیر زیادی بر وضعیت اقتصادی شهروندان داشته است و بیش از چهار ماه است که معلمان استان های سلیمانیه، حلبچه، راپرین و گرمیان مدارس دولتی را تحریم کرده اند.

دولت اقلیم کردستان، مسئولیت عدم پرداخت حقوق را بر عهده دولت عراق می گذارد و کارمندان هم دولت اقلیم کردستان را به عدم پرداخت حقوق خود متهم می کنند.

وزارت دارایی دولت اقلیم کردستان در آخرین بیانیه خود در اوایل این هفته، بغداد را به مانع تراشی در خصوص پرداخت حقوق کارمندان اقلیم متهم کرد.

محمد حاجی محمود از موضع آمریکا در قبال مشکلات بین اربیل و بغداد ابراز نگرانی کرد و گفت: «آمریکا مسئول وضعیت حقوق بگیران است، زیرا قانون اساسی که خودش تدوین کرده است، اکنون اجرا نمی شود».

وی افزود: «آمریکا تلاش کرد برای عراق یک قانون اساسی بنویسد، آمریکا تلاش کرد در اقلیم کردستان و عراق یک دولت ایجاد کند، به همین خاطر به نظر من آمریکا مسئول عدم پرداخت حقوق است، چون قانون اساسی را خودشان و بریمر تدوین کردند، کردها باید به آمریکا شکایت کنند که این وضعیت را رها کرده است، نباید در قانون اساسی بین استان های عراق و اقلیم کردستان تفاوتی وجود داشته باشد، کار سازمان ملل چیست؟ آنها نیز مسئول هستند».

مقامات آمریکایی در بیانیه های خود همواره بر لزوم حل و فصل مسائل بین اقلیم کردستان و عراق از راه گفتگو تاکید می کنند و در عین حال، مقامات آمریکا و نمایندگان سازمان ملل بارها آشکارا ناراحتی خود را از موانع موجود بر سر راه اتحاد نیروهای حزب دمکرات کردستان و حزب اتحادیه میهنی کردستان در چارچوب وزارت پیشمرگه ابراز کرده اند.

نیروهای ائتلاف به ریاست آمریکا از سال 2018 علاوه بر اینکه ماهانه 20 میلیون دلار به تیپ هایی که مستقیما زیر نظر وزارت وزارت پیشمرگه هستند، کمک می کنند از نیروهای پیشمرگه برای اتحاد و سازماندهی مجدد آنها حمایت مالی، لجستیکی و نظامی می کنند.

در اوایل سال 2021، ائتلاف آن 20 میلیون دلار را برای نزدیک به دو ماه ارسال نکرد و آن را به تاخیر انداخت، در آن زمان یکی از مقامات ارشد وزارت پیشمرگه دلیل آن را به نگرانی آمریکا در مورد کندی روند اتحاد مجدد نیروهای پیشمرگه و تسلط حزب اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان در این نیرو نسبت داد.

با وجود وضعیت بد مالی و اداری در اقلیم کردستان، حملات 15ام ماه جاری ایران به اربیل و حملات گروه های شیعه به نیروهای ائتلاف، بی ثباتی امنیتی در اقلیم ایجاد کرده است.

به عقیده محمد حاجی محمود، ائتلاف همچنان پشتوانه خوبی برای اقلیم است و گفت: «ائتلاف همچنان ماهانه به نیروهای پیشمرگه آموزش می دهد. فکر نمیکنم روابط با اقلیم کردستان بد باشد، اما اتفاقات بزرگ باعث شده کُرد به حاشیه رانده شود، هرچند کرد قضیه بزرگی دارد و به وضعیت قبلی برنمی گردد».

رهبر حزب سوسیال دمکرات کردستان افزود: «مشکلات داخلی اقلیم و اخبار نادرست منجر شد اقلیم توسط ایران بمباران شود، عراق نیز تاثیر دارد و مطمئنا ایرانی ها این حمله را اشتباه نمی دانند».

محمد حاجی محمود با وجود مشکلات در اقلیم و وضعیت بد، اصرار دارد که مشکل کُرد بزرگتر از مشکلات مالی است و گفت: «کردها در خاورمیانه مشکل بزرگی دارند، مشکلی بزرگتر از بودجه و حقوق».

وی همچنین اضافه کرد: «کنسولگر آمریکا را دیدم و از او پرسیدم که چرا توانستید برای تیمور کوچک در اندونزی دولت ایجاد کنید، چرا توانستید برای جنوب سودان و مونته‌نگرو دولت تشکیل دهید اما نتوانستید برای کردها و فلسطین دولتی ایجاد کنید؟».

کد خبر 2766259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha