اربیل و بغداد بر سر هزینه تولید نفت در اقلیم کردستان به توافق رسیده‌اند

سرویس عراق و اقلیم کردستان- دولت اقلیم کردستان و دولت عراق بر سر هزینه تولید نفت به توافق رسیده‌اند، اما مذاکرات در خصوص هزینه حمل و نقل نفت اقلیم هنوز به توافق نرسیده است.

به گزارش کردپرس به نقل از رسانه خبری هاولاتی، رسانه های نزدیک به حزب دمکرات کردستان به نقل از یک منبع رسمی در دولت اقلیم کردستان اعلام کردەاند که بغداد و اربیل توافق کردند تا در زمینۀ تولید نفت در اقلیم کردستان برای هر بشکه نفت مبلغ 6/20 دلار تعیین کنند، با این حال، دولت اقلیم کردستان و دولت عراق هنوز بر سر هزینه حمل و نقل نفت به توافق نرسیده اند و مذاکرات آنها ادامه دارد.

این درحالی است که 17ام ماه جاری فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در حاشیه کنفرانس دافوس اعلام کرد که اربیل و بغداد توافقنامه جدیدی در مورد موضوع نفت و حل و فصل مشکلات موجود میان خود برای ازسرگیری صادرات نفت از طریق بندر جیهان ترکیه امضاء کرده‌اند.

در همان نشست محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با آژانس بلومبرگ در مورد علت عدم از سرگیری صادرات نفت اقلیم گفت: «اختلافات با شرکت های بین المللی فعال در بخش نفت اقلیم کردستان، بر سر پرداخت پول آنها، علت تاخیر در از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان است که نزدیک به 10 ماه است که متوقف شده است».

وی تصریح کرد: «شرکت های نفتی با قیمت تولید نفت مشکل دارند، مذاکرات برای حل این مسائل ادامه دارد اما هنوز به یک توافق رسمی نرسیده‌ایم».

از 25 مارس 2023 صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان ترکیه به حالت تعلیق درآمده است، بغداد، اربیل و آنکارا در حال مذاکره برای صادرات مجدد نفت اقلیم کردستان هستند.

کد خبر 2766321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha